Miltä tuntuu soittaa 288-vuotiasta viulua?

Pohjola arvosoittimet Sauli Kulmala (vas.), Jaso Sasaki, Eeva Oksala, Samuli Peltonen ja Tuomas Lehto soittimineen. Kuvat Kai Widell.

”Kun pääsee soittamaan tällaisella instrumentilla, sen soinnin saa korviinsa ja käsiinsä”, sanoo Sauli Kulmala ja pyörittelee 288-vuotiasta Maussiell-alttoviulua ensimmäistä kertaa käsissään. ”Sitä pystyy sitten matkimaan myöhemmin heikommallakin soittimella.”

Maussiell on Pori Sinfonietassa soittavan Kulmalan työkalu seuraavat kaksi vuotta. Hän huomaa heti, että kielten alla otelaudassa on pieniä painumia, jotka täytyy höyläyttää soitinkorjaajalla.

Kulmala on yksi niistä viidestä nuoresta muusikosta, jotka perjantaina 5.2. saivat lainaan vanhan, arvokkaan huippuviulun tai -sellon. Vastaavantasoisia lainattavia arvosoittimia kiertää Suomessa muutamia kymmeniä kappaleita. Tällä kertaa omiaan jakoi Pohjola Pankin Taidesäätiö, joka omistaa myös muun muassa Stradivarius-viulu ”Iiriläisen”.

Hyvän työkalun ja huipputyökalun ero tuntuu myös soittamisen nautinnossa. ”Vähän kuin lentokoneen bisnesluokka”, vertaa helsinkiläinen sellisti Tuomas Lehto, joka sai vuoden 1795 Lupot’n toiseksi kaudeksi lainaan.

Mitä velvoitteita arvosoittimeen liittyy, paitsi että se on suotavaa luovuttaa aikanaan hyvässä kunnossa eteenpäin?

”On esiinnyttävä niin, että se myös pysyy arvosoittimen maineessa”, sanoo helsinkiläinen Samuli Peltonen, vuoden 1698 Grancino-sellon haltija.

”Se velvoittaa jatkamaan omaa kehittymistä kunnianhimoisesti”, muotoilee tamperelainen viulisti Eeva Oksala käsissään Gaillard vuodelta 1867.

Espoolainen viulisti Jaso Sasaki kaavailee myös levyttämistä: silloin kuullaan, miten hän saa säveltäjä Eugène Ysaÿen viulusonaatit soimaan Ferdinando Gaglianon 243 vuotta sitten rakentamalla soittimella.

Sauli Kulmala Sauli Kulmala ja Maussiell-alttoviulu vuodelta 1722.

He saivat huippusoittimet

  • Tuomas Lehto, 24, Helsinki

– Mieluista musiikkia: Dvořák sellokonsertto.
– Seuraava konsertti: 16.3.2010 Maarianhaminassa Helsingin kaupunginorkesterin solistina.

  • Samuli Peltonen, 28, Helsinki

– Mieluista musiikkia: Elgarin sellokonsertto
– Seuraava konsertti: Esittää 18.3.2010 Washingtonissa säveltäjä Olli Kortekankaan musiikkia, mm. Divertimento-soolon sellolle.

  • Eeva Oksala, 27, Tampere

– Mieluista musiikkia: Ravelin Tzigane.
Seuraava konsertti: Esittää maaliskuussa Tampereella Linnainmaan seurakuntakeskuksessa luultavasti Mozartia ja Sibeliusta. Sitä seuraava konsertti Berliinissä.

  • Sauli Kulmala, 33, Pori

– Mieluista musiikkia: Bartókin alttoviulukonsertto.
– Seuraava tilaisuus kuulla: Esiintyy 24.2.2010 Trekant-jousitriossa Turun Sibelius-museon konsertissa (uudella viululla vain, jos se on ehditty trimmata)

  • Jaso Sasaki, 33, Espoo

– Mieluista musiikkia: Schubert.
– Seuraava tilaisuus kuulla: DocMus-konsertissa Helsingissä syksyllä 2010. Keskittyy Sibelius-akatemiassa taiteelliseen tohtorintyöhön.