Viihteen kuninkaat

Netflix ja Disney kisaavat suoratoiston herruudesta.

Kulttuuri 26.07.2019 06:00
Teksti kalle kinnunen kuvitus Vesa Lehtimäki

Sata miljoonaa dollaria. Netflixin toimitusjohtaja Reed Hastings empi. Pöydällä oli House of Cards -niminen televisiosarja, jolla oli kova hintalappu.

Paketti oli vakuuttava: pääosissa olisivat Kevin Spacey ja Robin Wright, ohjaajana elokuvapuolen kärkinimiin kuuluva David Fincher. Tuolloin, keväällä 2011, elokuvan suurimmat nimet eivät juuri koskaan lähteneet sarjojen tekoon.

Hastings kysyi sisältöpäällikkö Ted Sarandosilta, mitkä ovat riskit ja mahdollisuudet.

Jos menee pieleen, menetämme sata miljoonaa, Sarandos vastasi. Mikäli onnistumme, mullistamme television globaalisti.

Sananvaihto on legendaa, jonka täsmällisestä paikkansapitävyydestä ei ole tietoa, mutta strategiapäätös on totta. Korkealaatuista omaa sisältöä tuottamalla Netflixistä tuli maailman suosituin tilausvideopalvelu, paljon suurempi kuin mikään yksittäinen televisiokanava.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Sisältö