Lahdessa on nyt julmetusti julisteita

Lahti
Teksti
SK:n toimitus
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Internet ja tv-mainonta ovat syöneet tilan julisteilta, mutta Lahden julistebiennalessa sitä ei uskoisi.

Aina ennen julistebiennalea minusta tulee melkeinpä julisteiden vihaaja”, Lahden Julistemuseon tutkija Kari Savolainen nauraa.

Alain Le Quernec: Ego, 2008

Syykin on selvä: ennen töiden viimeistä jättöpäivää julisteita tunkee ovista ja ikkunoista. Savolaisen työnkuvaan kuuluu lähes kaiken järjestäminen ennen varsinaista biennalea. Esimerkiksi tänä vuonna hän otti vastaan kaikki 2 600 teosta, jotka saapuivat kaikkialta maailmasta. Sitten hän kirjasi ne kaikki yhdessä Taidemuseon ammanuenssin Maija-Riitta Kallion kanssa. Sen jälkeen julisteet kuvattiin biennaleluetteloa varten.

“Ai niin, ja pitäähän jonkun ripustaakin ne julisteet eli tehdä näyttely”, Savolainen muistaa.

Savolaisen esityön jälkeen julisteet menevät kotimaisen kilpailutoimikunnan arvioitaviksi. Tänä vuonna 17. kertaa järjestettävään näyttelyyn valittiin 252 julistetta 35 eri maasta. Näyttelysarjoja on kaksi. Ensimmäisessä sarjassa kilpailevat sosiaaliset ja aatteelliset, kaupalliset ja kulttuurijulisteet, toisessa erikoissarjassa ovat puolestaan ympäristöjulisteet. Näistä töistä kansainvälinen jury jakaa muun muassa Grand Prix’n, Grafia Prix’n sekä Lauri Tarasti -palkinnon ympäristöjulisteelle.

Tutkijana Savolainen on nähnyt julistetrendien muutokset. Häneltä on mennyt ohi vain kaksi biennalea, sillä järjestäminen aloitettiin vuonna 1975 ja Savolainen tuli töihin Julistemuseoon 1978.

Mutta millainen on hyvä juliste?

“Tekstiosa typografioineen on tietenkin tärkeä. Periaatteessa julisteessa voi olla pohjana valokuva, piirros tai pelkkä teksti. Yksi tärkeä sääntö kuitenkin on: kuvan ja tekstin pitää olla kimpassa.”

Savolainen pitää itse julisteiden suomalaisesta koulukunnasta, jossa visuaalisuus on minimalistista, jotta viestin perillemeno olisi maksimaalista.

“Pidän myös vanhoista julisteista, jotka eivät ole ollenkaan aggressiivisia, vaan houkuttelevat katsomaan pidempään.”

Julisteiden huippuvuodet ovat takana päin. Vielä 1970-luvulla julisteita käytettiin runsaasti, mutta sähköinen vallankumous tv-mainonnan ja internetin johdolla on muuttanut julisteiden esiintymispaikkaa.

“Nykyään julisteita näkee melkein pelkästään valotauluissa, mutta esimerkiksi vaalien aikaan niitä kiinnitetään edelleen pylväisiin. Sen sijaan epäkaupalliset ja marginaaliset viestit näkyvät vain tolpissa ja sähkökaapeissa.”

Teksti Laura Koljonen
Oheinen kuva: yksi Lahden kansainvälisen julistebiennalen voittajajulisteista – Alain Le Quernec: Ego, 2008.

Lahden kansainvälinen julistebiennale Lahden Julistemuseossa 27.9. saakka.