Kädet pronssissa

Taru Mäntynen kuvaa myyttistä luontoa.

kuvataide 22.02.2019 06:00
Tero Miettinen

Taru Mäntysen pronssiveistos Merkitty on (1996) ja Jussi Mäntysen hopeaveistos Orkidea (Hirvenvasa) vuodelta 1930. © Sami Parkkinen, Raakkel Närhi / TMK

Työvaiheen voiman ja tarkkuuden aistii valokuvistakin. Tuhannen asteen kuumuus huokuu painavasta upokkaasta. Oranssina hehkuva metalli valuu muottiin. Valu on kriittinen etappi veistoksen työstämisessä savesta pronssiseen olomuotoon.

Taru Mäntysen (s. 1944) ison teoksen tekeminen voi kestää vuosia. Valimon rakentaminen kotiateljeen yhteyteen 1980-luvulla merkitsi kuvanveistäjälle koko prosessin haltuunottoa.

Mäntynen on tehnyt noin 40 julkista veistosta. Ensimmäisiin kuului Eduskuntatalon Lähestyminen. Siskotyttö käy torikauppaa Kuopiossa. Laivanrakentajat on taiteilijan kotikaupungin Varkauden maamerkkejä. Tilaustöiden ohella on syntynyt valtavasti pieniä, henkilökohtaisia veistoksia.

Kalliomaalaukset kuuluvat Mäntysen innoittajiin. ”Kotimaisemieni Koloveden kalliomaalaukset muistuttavat hämmentävästi vastaavia löytöjä Norjassa, Venäjällä ja USA:ssa. Yleisinhimillinen suhde luontoon on tavattoman kiehtova.”

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Valinnat
Teatteri

Sammakkokuninkaassa lätkäjätkän pää hajoaa.

musiikki

Blueskonkari John Mayall konsertoi taas Suomessa.

levytärpit

Eriikka Maalismaan suolikielinen viulu taipuu herkkään ilmaisuun.

tietokirjat

Hannele Pokka oli vuosikausia Talvivaaran sisäpiirissä ja kokosi muistiinpanot kirjaksi.

levy

Faarao Pirttikangas  yhdisti bluesin, kansan-musiikin ja jazzin.

romaani

Samuel Beckettin mestariteos kuvaa kyvyttömyyttä puhua ja vaieta.

Avainsanat
Sisältö