Hartaasti kypsytetyt

Elina Merenmies voi maalata yhtä teosta jopa 24 vuotta.

kuvataide 30.08.2019 06:00
tero miettinen
Rakkauden tuli (1995–2019).
Rakkauden tuli (1995–2019). © JUSSI TIAINEN

Uuden näyttelyn keskeisiin teoksiin kuuluu Rakkauden tuli. Elina Merenmies kertoo valmistumisen vieneen kaikkiaan 24 vuotta. Se on uran ennätys, vaikka muutkin maalaukset ovat saattaneet olla työn alla vuosikausia.

”Asuin 1990-luvulla Pariisissa ja kävin usein katolisessa kirkossa”, Merenmies muistelee. ”Minulle syntyi pakkomielle silloin virinneestä kuva-aiheesta. Tein useita versioita, mutta epäonnistuin surkeasti joka kerta.”

Teos odotti pitkiä aikoja varastossa ja oli työstettävänä yhä uudelleen, mutta esille tuominen ujostutti. Nyt taiteilija on siihen tyytyväinen.

Temperan ja öljymaalin sekatekniikasta on tullut Merenmiehen tavaramerkki. ”Temperamaalauksen löytäminen oli tajunnan räjäyttävä kokemus”, hän kertoo.

Vanha tekniikka hallitsi maalaustaidetta 1500-luvulle asti. Temperassa ei käytetä valmiita värejä, vaan väripigmentit hierretään sideaineeseen. Tekniikka sopii syviin väreihin ja yksityiskohtiin mieltyneelle maalaajalle. Öljyväreihin yhdistettynä se on Merenmiehelle ”rajattomien mahdollisuuksien maailma”.

 

Aiheeltaan Rakkauden tuli heijastelee hengellisyyttä. 2000-luvun alussa Merenmies löysi ortodoksisen uskon, joka on läsnä tekemisessä ja teoksissa.

Taiteilijan saamassa palautteessa maalausten metsiä on nähty luostarialueina ja marttyyrien on koettu olevan niissä läsnä. Hän iloitsee siitä, että on onnistunut kuvaamaan kipua ja sairautta vapauttavasti.

”Joskus teokset syntyvät nopeasti, raivokkaasti. Välillä saan piirtämiskohtauksia ja piirrän monta viikkoa. Sitten palaan taas maalaamiseen, jonka rytmi on hyvin erilainen.”

Nuorempana Merenmies saattoi maalata vuorokauden yhtäjaksoisesti. Nykyisin hän pitää vapaatakin. Maalauksista voi silti aistia keskittyneet tunnit, jolloin ulkomaailma sulkeutuu pois.

Näyttelyssä on myös Baudelaire-suomennosten kuvituksena käytettyjä mustepiirroksia, joiden kasvoissa on kauhun sivumakua. Osa teoksista on tehty uudella välineellä, väriliiduilla. Merenmies on tekniikasta innoissaan, joten lisää lienee luvassa.

Elina Merenmiehen näyttely Galerie Anhavassa (Fredrikinkatu 43, Helsinki) 1. syyskuuta.

Valinnat
elokuva

Kärsimys ja kunnia on espanjalaisohjaajan omaelämäkerrallinen tragikomedia.

muotoilutärpit

Drop-tulisija jatkaa Drop-altaan palkittua muotokieltä.

tietokirja

Juha Kuisman mukaan keskusta keksi vihreyden. Ja hukkasi sen, osin Kekkosen takia.

Muistelmat

runokokoelma

Särmää serenadissa on esikoiskokoelma, josta jää hyvä mieli.

tietokirjat

Teinipäiväkirjojen muistoissa yksityinen on yleisinhimillistä.

Sisältö