Katseen vangitsija

Kuvausteltassa syntyvät teokset muodostavat tieteen ja valokuvataiteen rajavyöhykkeen.

kuvataide
Teksti
Tero Miettinen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Katseella on iso merkitys Sanna Kanniston (s. 1974) valokuvissa, jotka syntyvät taiteen ja tieteen rajamaastossa. Niiden asetelmallisuus muistuttaa usein maalausta tai piirrosta.

Eräässä kuvassa valkoisen taustan ja mustien verhojen muodostamalla näyttämöllä on lehtipuun oksa, jonka yhdellä haaralla nököttää lintu. Dokumentaarinen valokuva toistaa värien ja yksityiskohtien kirjon.

Linnun silmistä heijastuva tarkkaavaisuus muodostaa vuoropuhelun katsojan kanssa. Katseen kohtaaminen tekee eläimestä yksilön.

”Kuvaustilanteessa analysoin kohdettani samalla, kun lintu tutkii sille outoa tilannetta”, Kannisto puntaroi.

”Ehkä molemminpuolinen uteliaisuus välittyy kuvista.”

 

Linnut pyydystetään tutkimusasemilla verkoilla. Rengastamisen jälkeen Kannisto asettaa ne rakentamaansa kuvaustelttaan, jossa on huolellisesti rakennettu lavastus.

Asetelmina valokuvat keskustelevat kuvataiteen tradition kanssa. Niissä nousee vahvasti esiin toinenkin näkökulma: ihmisen halu hallita ja tutkia luontoa.

Kriittinen vire liittyy luonnon monimuotoisuuden uhkiin, kuten hyönteisten ja lintujen lajikatoon.

”Uutiset hyönteisten vähentymisestä ovat hälyttäviä”, Kannisto kertoo.

”Yhdessä elinympäristöjen muutoksen kanssa se merkitsee yhä useampien lintulajien päätymistä punaiselle listalle”, Kannisto kertoo.

Termi punainen lista viittaa uhanalaisiksi tai silmällä pidettäviksi luokiteltuihin lajeihin; niistä ensin mainittuja on Suomen linnuista jo useampi kuin joka kolmas.

 

Helsinki Contemporary -gallerian Observing Eyenäyttelyssä nähdään Kanniston valokuvien lisäksi kollaasiteoksia ja videoita, joiden osuus on suurempi kuin taiteilijan aikaisemmissa näyttelyissä.

Kannisto toivoo herättävänsä lintujen kauneuden avulla ihmiset pohtimaan ekologisia kysymyksiä. Ankarat faktat ovat ”runollisessa muodossa”, hän luonnehtii.

Teokset ovat syntyneet Hangossa, Baikalilla Venäjällä, Saksassa ja Italiassa.

Tänä vuonna Sanna Kanniston töitä on esillä myös Etelä-Koreassa ja Perussa, jonka sademetsiä kuvaamalla hän aloitti uransa parikymmentä vuotta sitten.