Pojalta isälle

Arvio: Isä ottaa oppia pojan luovista retkistä Kansallismuseon valokuvanäyttelyssä.

näyttely 08.07.2021 18:00
tero miettinen
© Sami Parkkinen

Mieleen tulee heti Picasson kuuluisa sitaatti: jokainen lapsi on taiteilija, pulma on miten pysyä sellaisena. Sami Parkkisen (s. 1974) valokuvissa Arvi-poika tutkii maailmaa leikin ja luovuuden keinoin.

Projekti sai alkunsa sattumalta: kaksivuotias Arvi piirsi väriliiduilla pöydälle jääneiden valokuvavedosten päälle. Kuviin tuli uusi merkitystaso.

Isä alkoi järjestää tilaisuuksia, joissa lapsen tapa jäsentää ympäristöään pääsi esiin. Sattumanvarainen riipustelu kehittyi lapsen kasvaessa. Värikynäkäsittelyä saaneet mustavalkoiset kuvat olivat ajalta ennen Arvin syntymää ja heijastelivat kuvaajan silloista masennusta. Siksi kontrasti lapsen uteliaisuuteen tuntui Parkkisesta erityisen voimakkaalta.

Lapsen saamisen myötä oli kasvanut huoli siitä, millaisen maailman jälkikasvu perii. Keskustelu ilmastonmuutoksesta sai lisää kierroksia. Alusta lähtien valokuvasarjassa ovat siis kyteneet niin ilo kuin huoli.

Ensimmäiset kuvat on otettu 2014, tuoreimmat viime vuonna. Arvi on kasvanut kahdeksanvuotiaaksi koululaiseksi, joka elää lapsuuden ja teini-iän välistä aikaa. Kuvaaminen on muuttunut isän ja pojan yhteiseksi kokeilukentäksi.

Vuosien aikana sarja on saavuttanut myös kansainvälistä huomiota. Sinisilmäisen pojan suuren ulsterin kätköistä kurkistavat kasvot koristivat Lontoon metroasemia Taylor Wessing -muotokuvakilpailun julistekampanjassa jo 2015.

Uusimpien kuvien lähtökohtana on usein yhteinen puuha tai Arvin leikki, jonka Parkkinen toistaa myöhemmin lavastettuna. Toimintatapa korostaa kuvien tematiikkaa. Tunnelma on usein mietteliäs, keskittynyt, mutta myös täynnä hetkessä elämisen riemua. Lavastaminen tosin kadottaa aidointa riehakkuuden tuntua. Se tuo mukaan myös siivun surumielisyyttä: aikuinen katsoo lastaan tietoisena ajan kulusta ja lapsuuden vilpittömyyden lähes vääjäämättömästä katoamisesta.

Pelkistetty ilmaisu on huolellista työtä. Arvin ohella yhä useammin havaintojen kohteena ovat esineiden värit. Legopalikka pöydän maitoläikässä kertoo arkisestakin ympäristöstä löytyvistä sommitelmista.

Isä ottaa oppia pojan tekemistä luovista retkistä, ja samalla valokuvasarja kertoo vanhemman roolista niihin rohkaisemisessa. Digitaalisen kuvavyöryn keskellä teoksissa on miellyttävää vanhanaikaisuutta, perinteisen tekemisen makua.

Sami Parkkinen: Isä ja poika. Kansallismuseo (Mannerheimintie 34, Helsinki) 5.9. asti.

Valinnat
tietokirja

Filosofin jalkapallokirja käy läpi jalkapallokentän kuuluisimmat väärinkäytökset analyyttisesti ja ilman paheksuntaa.

romaani

Arvio: Mitä liekit meiltä veivät kuvaa argentiinalaista elämänmenoa runsaudessaan ja rujoudessaan.

elokuva

Rajoitusten hellittäessä elokuva-alalla alkaa ankara kilpailu kotimaisen elokuvan ja Hollywoodin välillä.

kuvataide

Tony Sjöman maalaa abstrakteja muraaleja mollisävyssä.

muotoilutärpit

Hihnaton Tuohi-pikkulaukku hurmaa.

Sisältö