Raha ei riittänyt, joten pankkiiri alkoi keräillä taidetta – Satojen maalauksien kokoelmassa on esillä huippunimiä

Ane Gyllenberg ihaili kultakauden suuria taiteilijoita kuten Gallen-Kallelaa ja Edelfeltiä.
Kuvataide 22.4.2017 15:16
Tero Miettinen
Albert Edelfelt: Leikkiviä poikia (1884).
Albert Edelfelt: Leikkiviä poikia (1884). © Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö

Gyllenbergin säätiö tunnetaan etenkin Helene Schjerfbeck -kokoelmastaan. Kultakauden suuret nimet, kuten Gallen-Kallela ja Edelfelt, olivat tärkeitä keräilijä Ane Gyllenbergille (1891–1977).

Myös vuosisadan alun impressionistiset ja ekspressionistiset virtaukset näkyvät vahvasti itsenäisyyden juhlavuoden näyttelyssä, jossa pankkiirin kokoelmaa täydentävät lukuisat museolainat.

Kaikkiaan esillä on liki sata teosta jaettuna neljään vuosisadan vaihteen tunnelmia kuvaavaan teemaan.

Maisemamaalaus loi kansallishenkeä. Aikakautta leimasivat myös kaupunkien levottomuus ja naisen aseman murros.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu