Katsotaan sellaista, mitä ei voi nähdä

Hanneriina Moisseinen kuvaa mielen maisemaa.

sarjakuva 06.03.2020 06:00
Harri Römpötti
Hanneriina Moisseinen.
Hanneriina Moisseinen. © Jarmo Wright

Karjalan evakuoinnista kertova Hanneriina Moisseisen Kannas (2016) on viime aikojen menestyneimpiä suomalaisia sarjakuvateoksia. Se sai laajan mediahuomion, ja siitä on otettu kolme painosta. Moisseiselle (s. 1978) myönnettiin sarjakuvataiteen valtionpalkinto.

Moisseisen seuraava sarjakuva on valmistunut, mutta jäänyt ilman huomiota. Toistaiseksi Dokumentti-teoksen voikin nähdä vain Turun Aboa Vetus & Ars Nova -museon näyttelyssä.

Dokumentin tekeminen alkoi ennen Kannasta, jopa ennen Moisseisen edellistä kirjaa Isä (2013). Näytelmäkirjailija E. L. Karhu ehdotti yhteistyötä jo vuonna 2009. Dokumentti perustuu Karhun näytelmään Kuka tahansa meistä – dokumentti (2011).

”Kokeellinen näytelmä on sukua Danten tarinoille, joissa matkataan tuonpuoleiseen”, Moisseinen sanoo. ”Teksti kuvaa kauhun autiomaata, jonne päähenkilö joutuu pudottuaan ajan ulkopuolelle. Karhu ehdotti, että tekisin siitä sarjakuvan, jossa kuvat ovat ei-esittäviä.”

Valinnat
elokuva

Uusi Les Misérables ammentaa tositapahtumista.

sarjatärpit

Zero Zero Zero on raadollinen matka globaaliin kokaiinibisnekseen.

teatteri

Uskollinen saksanpaimenkoira Blondi kommentoi diktaattori-isäntänsä vaiheita.

elokuva

Draamakomedia läheisen kuolemasta ei kosketa kunnolla.

teatteri

tietokirjat

Talousnobelisti Joseph E. Stiglitz ei usko yhteisvaluuttaan.

Sisältö