Näitä teoksia saa pyyhkäistä ja koskettaa 24/7 – internetissä

Kiasman ARS17-suurnäyttelyn nettiosio tarjoaa internettaiteen kärkinimiä koneelle ja älypuhelimeen.
Minna Kontkanen
Kuvataide 26.3.2017 18:22

Nyt on nykytaiteen museo Kiasma mukana nykyajassa, joku voisi todeta selaillessaan ARS17+-nettigalleriaa.

Sivusto on osa Kiasman muutaman vuoden väliajoin toistuvaa suurponnistusta ARS-näyttelyä.

Nettigalleria aukesi noin kuukautta aiemmin kuin päänäyttely, joka avautuu 31. maaliskuuta.

Näyttelysarjan edellinen osa esitteli vuonna 2011 taidetta Afrikasta, ARS17 taas pohtii internetiä ja digitaalisia palveluja. Ne ovat tietenkin muuttaneet myös taiteilijoiden ja heistä elävien organisaatioiden arkea ja ajankäyttöä.

Päänäyttelyssä esillä on tietty määrä teoksia, joista pääsee älypuhelinkoodilla teosten nettijatkoille, mutta eniten elementissään internetlähtöinen taide on tietenkin internetissä.

Koska yhä suurempi osa etenkin vapaa-ajan netinkäytöstä tapahtuu Suomessa mobiililaitteilla, ARS17+-sivustolta kannattaa nostaa esiin taiteilijat ja teokset, jotka toimivat erinomaisesti älypuhelimen näytöllä. Sivuston viidestätoista taiteilijasta sellaisia on neljä.

Juha Van Ingen: Inter_active Black and White (2016).

Juha Van Ingen: Inter_active Black and White (2016).  © Juha Van Ingen / Kiasma


Juha Van Ingen on suomalaisen mediataiteen uranuurtajia, jonka todennäköisesti pitkävaikutteisin teos alkaa pyöriä ARS17-päänäyttelyssä sen auetessa. As Long As Possible (ASLAP) kuuluu gif-animaatioihin, joiden yleisin muoto on netissä nähtävät, muutaman sekunnin mittaiset huumorivideot, jotka alkavat automaattisesti yhä uudelleen.

ASLAP-gifin pituus sen sijaan on tuhat vuotta. Missä teos pyörii näyttelyn päätyttyä, vai pyöriikö missään?

Vastausta odotellessa hypnoottista ajankulua suo Kiasman ostama Van Ingenin ARS17+-teos Inter_active (Black And White (2016). Kun mustavalkoraidallinen kuvio on auennut älynäytölle, jokainen näytön pyyhkäisy ja näpäytys muuttaa raitojen leveyttä ja värialueiden keskinäisiä suhteita.

Van Ingen on kertonut ottaneensa teokseen vaikutteita 1920-luvun saksalaisista animaatiofilmeistä, joita hän pitää yhä alan kiinnostavimpina.

 

Skotlantilaisen videotaiteilijan Rachel Macleanin ura on vaikutusvaltaisen Artnet-lehden arvion mukaan tällä hetkellä suorastaan stratosfääreissä. Tänä vuonna hän muun muassa edustaa Skotlantia Venetsian biennaalissa.

Macleanin ARS17+-teossarja Let It Go (2015) on samanniminen kuin kaikkien aikojen Disney-animaatiosuosikin Frozenin tunnusmelodia – ja juuri kyseistä melodiaa taiteilija itse laulaa särkyvä-äänisesti kuudella kolmen minuutin animaatiolla. Niiden ulkoasu lumoaa mutta sisältö on lohduton, eikä näiden katulasten elämäntarinoita kannata näyttää kovin nuorille Frozen-faneille.

Jarkko Rasanen: O.D.O. Ordered Dance Online (2017).

Jarkko Räsänen: O.D.O. Ordered Dance Online (2017).  © JArkko Räsänen / Kiasma

Lapsikin voi sen sijaan käyttää Jarkko Räsäsen ideoimaa kuvankäsittely- ja materiaalinkeräysohjelmaa O.D.O. Ordered Dance Online (2017).

Kiasman tilausteokseen pystyy lataamaan älypuhelimen muistista kuvan ja valitsemaan filtterin, joista jokainen muuntaa kuvan menneiden vuosikymmenten videotaiteen näköiseksi. Lopuksi kuvan voi sähköpostittaa itselleen, jakaa somessa ja ladata ohjelman kuvagalleriaan.

Uuden kuvan käyttöoikeudet kuuluvat yhtä aikaa alkuperäiselle kuvaajalle ja Räsäselle, joka tekee kuvista jossain vaiheessa lisää taidetta.

Charles Richardson: Carramesh (2015).

Charles Richardson: Carramesh (2015).  © Charles Richardson / Kiasma

Britti Charles Richardson on palkittu videotaiteilija, mikä ei ihmetytä kun katsoo hänen ARS17+-töitään. Macleanin tavoin häneltäkin on näyttelyssä kuusi kolmeminuuttista teosta, joiden yhdet kappaleet Kiasma osti netissä näytettäväksi.

Richardsonin Carramesh, Vanish, Needles ja kolme muuta teosta ovat muotokuvia hänen ystävistään, jotka taiteilija ensin kuvasi 3D-valokuvaskannerilla. Skannauksen tulokset hän muokkasi digianimaatioiksi, joissa 1600-luvun hollantilainen muotokuvamaalaus kohtaa kaitafilmiteknologian ja joka kodin pakkausjätteen.

 

Jos brittien ja suomalaisten teoksia vertaa toisiinsa, ei jää epäselväksi kumpien kotimaassa taidemarkkinoilla liikkuu enemmän rahaa.

Ylellisten brittivideoiden rinnalla suomalaiset ovat karumpia mutta myös pelillisempiä, kuten peliteollisuuden pienelle suurmaalle sopiikin.

Kiasman on tarkoitus myöhemmin ostaa ARS17+-nettigallerian rinnalle lisää suoraan internetiin tehtyä taidetta. Jos ihmiset ovat netissä, sinne menee myös nykytaide, ja nykytaiteen museon on hyvä mennä tiiviisti mukana. Toivottavasti suurin osa teoksista toimii jatkossa sekä tietokoneella että mobiililaitteilla.


ARS17, Hello world!
Nykytaiteen museo Kiasma (Mannerheiminaukio 2, Helsinki) 31.3.2017–14.1.2018. ARS17+ Online Art on Kiasman ARS17-näyttelyn verkkotaiteen kokoelma.