”Emme puhu politiikasta”

Kuvataide 20.03.2020 06:00
tero Miettinen
Life on a Leaf -videokioski on Li Anderssonin isän taidetta.
Life on a Leaf -videokioski on Li Anderssonin isän taidetta. © JAN-ERIK ANDERSSON

Kyse lienee yhdestä erikoisimmista väitöskirjoista. Kolmikerroksinen talo on lehden muotoinen, ja ikkunoissakin toistuu sydämen ja lehden muotoja. Sisätilat ovat täynnä sinne suunniteltuja teoksia, tekijöinä tusina taiteilijoita Suomesta ja ulkomailta.

Jan-Erik Andersson (s. 1954) suunnitteli rakennuksen perheensä asunnoksi. Life on a Leaf on Anderssonin tunnetuin teos. Se herätti heti valmistuttuaan 2009 keskustelua. Sävy vaihteli vähättelevästä ihailevaan.

”Minua on aina kiehtonut leikillisyyden säilyttäminen”, Andersson sanoo. ”Esineet ja talot voivat kertoa tarinoita.”

 

Vaasan taidehallissa nähdään dokumentaatio gaudimaisen talon synnystä. Vastinparina on video turkulaisen jugendtalon purkamisesta. Taloja yhdistää Anderssonille tärkeä kokonaisvaltaisen suunnittelun idea. Hirvensalossa sijaitseva talo muuttuu parin vuoden päästä taiteilija- ja tiederesidenssiksi, ja Andersson suunnittelee jo uutta.

Neljän vuosikymmenen uralle mahtuu lukuisia julkisia teoksia, kuten Tampereen autotunnelin ilmanvaihtoputkien maalaukset. Arkkitehtuurin ja kuvataiteen liepeillä liikkuviin projekteihin kuuluu myös performansseja, tilasuunnittelua ja veistoksia. Monet ovat ryhmätyön tulosta. Niillä on löyhä yhteinen nimittäjä: ihmisten välinen kommunikointi.

”Kärsin nuoruudessani änkytyksestä, ja taiteen tekeminen oli turvallisen ympäristön luomista”, hän kuvailee. ”Samalla pohdin ihmisten kohtaamista ja sitä, miten tila siihen vaikuttaa.”

Ympäristön ja geenien roolia käsittelevissä teoksissa Adrian-pojan ja isän itsensä saman ikäisenä lapsena tekemät piirrokset käyvät mittelöön. Sota lapsuuden piirrosten aiheena kertoo myös yhteiskunnasta.

Tilasuunnittelussa Anderssonilla on ollut yksi erityisen tärkeä kohderyhmä: lapset. Se huomioitiin lastenkulttuurin valtionpalkinnolla vuonna 2004.

Anderssonin kädenjälki on tunnistettavaa kirkkaine väreineen ja runsaine muotoineen. Sama leikillisyys näkyy lastentarhojen ja leikkipaikkojen lisäksi niin kirkoissa kuin toimistoissakin.

 

Työn alla olevat teokset liittyvät katoavaan kaunokirjoitukseen. Aihetta voisi pitää sopivana opetusministeri Li Anderssonin isälle.

”Näemme Lin kanssa valitettavan harvoin, emmekä silloin puhu politiikasta.”

Jan-Erik Andersson: Vapaa tila. Vaasan taidehalli 4.4.–11.5.2020.

Valinnat
Tietokirja

Ahvenanmaan historia opettaa, että ei kannata kuvitella tietävänsä tulevaisuutta.

elokuva

tietokirja

Kittilän kunnallisdraama on uskomatonta luettavaa, mutta sopii vaikka oppimateriaaliksi.

lastenkirjat

ooppera

Antisankarin uudessa tulkinnassa on energiaa, mutta vivahteet häviävät päihteisiin ja elosteluun.

levytärpit

Avainsanat
Sisältö