Laura Gustafsson ja Terike Haapoja tekivät Flow-festarista entistä eläintiedostavamman

Kaksikko kritisoi ihmisryhmien sekä ihmisten ja eläinten välistä jyrkkää erottelua.
Kuvataide 13.8.2016 15:30

Laura Gustafsson ja Terike Haapoja ovat Flow-festivaalin vuoden taiteilijat. © Toisten historia

Laura Gustafssonin esikoisromaani Huorasatu oli Finlandia-palkintoehdokas vuonna 2011, ja elokuun alussa ilmestyi hänen kolmas romaaninsa Korpisoturi. Gustafsson on myös näytelmäkirjailija.

Taiteilija Terike Haapoja pääsi Venetsian kuvataidebiennaalin Pohjoismaiden paviljonkiin 2013 tilateoksellaan, joka käsitteli ihmisen, muun luonnon ja digitalisaation rajapintoja. Hän oli perustamassa Guggenheim-museohankkeen paikallista vastapainoa Checkpoint Helsinkiä ja on sen hallituksen puheenjohtaja.

Kulttuurihenkilöt kävivät kumpikin vuorollaan Teatterikorkeakoulua ja seurasivat toistensa tekemisiä: kummankin teoksissa pohdittiin jo vuosia sitten ihmisten ja muiden eläinten suhteita ajatuksin, jotka länsimaisissa yhteiskunnissa vahvistuvat nykyään päivä päivältä.

He tapasivat ensimmäisen kerran koulun kurssilla, jota Haapoja veti. Melko pian he ryhtyivät työpariksi, jonka projektikokonaisuus Toisten historia yhdistää kuvia ja tekstejä, luonnontieteitä ja kulttuurintutkimusta. Sen uusimmat osaprojektit nähdään Helsingin Suvilahden voimala-alueella tämän vuoden elo-syyskuussa.

 

Kysymys on laajemmasta kokonaisuudesta kuin eläinten oikeuksista, eli maailman tarkastelusta mahdollisimman tarkoin muiden olentojen kuin ihmisen näkökulmasta.

Osaprojekteista muistetuimpia oli Naudan historian museo, jonka aiheen tai päähenkilön taiteilijat valitsivat, koska sillä on tuhansien vuosien yhteinen historia ihmisen kanssa.

”Ihmisillä, jotka eivät ole nähneet Toisten historian teoksia, voi olla käsitys, että se on eläinoikeusprojekti”, Haapoja sanoo.

”Kuitenkin käsittelemme projektilla paljon myös ihmistä.”

Esimerkiksi käy Embrace Your Empathy!.

Flow-festivaalin tämän vuoden viralliset kuvataiteilijat Haapoja ja Gustafsson tekivät siihen videoteoksen, joka sijaitsee festivaalin pääsisäänkäynnin luona, ja suunnittelivat banderolleja. Teos kuvittelee maailman, jossa ihminen ei käytä muita lajeja hyväksi, vaan julistaa kaikkien lajien yhteiseloa mainoksin.

 

Embrace Your Empathy! on alkusoitto Epäihmisyyden museo -näyttelylle ja -luentosarjalle syyskuussa. Festivaaliteos on todellinen synergiapaketti. Se tekee tämän vuoden Flow’sta yhä eläintiedostavamman.

Festivaalin lauantai-illan pääesiintyjä, brittirokkari Morrissey, on julistanut veganismia vuosikymmenet ja aikamiehenäkin perunut yksittäisiä keikkojaan, jos konserttitalossa on myyty lihaa. Hänen The Smiths -yhtyeen laulajana sanoittamansa Meat Is Murder (1985) kuuluu popin historian poliittisimpiin ja vaikutusvaltaisimpiin kappaleisiin.

Haapojan ja Gustafssonin teos ja festivaalin ravintola-alueen nyhtökaurakojut eivät varmasti uhkaa Morrisseyn keikkaa, vaan tukevat sitä.

”Saataisiinkohan me ohjata Morrisseyn seuraavat videot”, naiset vitsailevat. Kuinka poliittista taidetta he itse tekevät?

”Ei kai voi poliittisempaa olla!” he sanovat nauraen mutta vakavoituvat.

”Emme niinkään tahdo julistaa kuin avata mahdollisuuden ajatella toisin. Epäihmisyyden museossa näytämme erityisesti, miten elävien olentojen epäinhimillistäminen syntyy kielenkäytön kautta.”

Jos tämä ei ilmiö ei ole ajankohtainen myös ihmisryhmien välillä, niin ei mikään.

 

Embrace Your Empathy! Flow-festivaalilla Helsingissä 12.–14. elokuuta. Epäihmisyyden museo Suvilahden voimalan Tiivistämössä (Kaasutehtaankatu 1, Helsinki) 2.–29.9.