Maailmanparantaja
Koen Vanmechelen risteyttää tiedettä, taidetta ja kanoja.
Taidenäyttelyissä ei yleensä näe eläviä kanoja tai sikoja. Ne tekevät belgialaisesta Koen Vanmechelenistä (s. 1965) omalaatuisen poikkeuksen nykytaiteen kentällä. Vanmechelenin töitä on nähty maailmalla suurissa museoissa ja tapahtumissa, Venetsian biennaalissa peräti kolmena vuonna. Myös Serlachius-museon Göstassa eläimillä on keskeinen osuus maalausten, veistosten ja installaatioiden ohessa. Teoksia on liki kolmekymmentä.
Vanmechelen ei malta keskittyä puhumaan töistään.
Ne ovat hänen mukaansa houkutin, jolla yleisö saadaan tärkeämmän aiheen pariin.
”Olemme vieraantuneet luonnosta, meistä on tullut hyväksikäyttäjiä ja olemme unohtaneet monimuotoisuuden merkityksen”, hän henkäisee ja hukuttaa kuulijan puhetulvaan.