Maailmanparantaja

Koen Vanmechelen risteyttää tiedettä, taidetta ja kanoja.

näyttely 11.05.2018 06:00
Tero Miettinen
Koen Vanmechelenin teokset Evolution I (2018) ja Domestication (2014).
Koen Vanmechelenin teokset Evolution I (2018) ja Domestication (2014). © KRIS VERVAEKE, MAGALI MERZOUGUI

Taidenäyttelyissä ei yleensä näe eläviä kanoja tai sikoja. Ne tekevät belgialaisesta Koen Vanmechelenistä (s. 1965) omalaatuisen poikkeuksen nykytaiteen kentällä. Vanmechelenin töitä on nähty maailmalla suurissa museoissa ja tapahtumissa, Venetsian biennaalissa peräti kolmena vuonna. Myös Serlachius-museon Göstassa eläimillä on keskeinen osuus maalausten, veistosten ja installaatioiden ohessa. Teoksia on liki kolmekymmentä.

Vanmechelen ei malta keskittyä puhumaan töistään.

Ne ovat hänen mukaansa houkutin, jolla yleisö saadaan tärkeämmän aiheen pariin.

”Olemme vieraantuneet luonnosta, meistä on tullut hyväksikäyttäjiä ja olemme unohtaneet monimuotoisuuden merkityksen”, hän henkäisee ja hukuttaa kuulijan puhetulvaan.

Hyödynnettäväksi jalostetut ja kahlitut tuotantoeläimet ovat käsitetaiteilijalle kulttuurimme vertauskuva: ahneus, yhdenmukaistuminen ja materialismi hallitsevat. Niiden tilalle tarvitaan uusia arvoja.

Valinnat
Romaani

Älykäs dekkari vie Henrik VIII:n hoviin.

levy

Manic Street Preachers muistelee menneitä.

ELOKUVA

Wes Andersonin maneerit toistuvat animaatiossa.

ooppera

Viisituntinen ritarieepos vie valaistumiseen.

Sarjatärpit

Kolme poimintaa suoratoistopalveluista.

Sisältö