Koreasta New Yorkiin ja Suomeen

Kuvittaja Brooklynista teki Pori Jazz 2022 -julisteen.

kuvataide 25.11.2021 18:00
Kimmo Rantanen
Pienet ja runsaat yksityiskohdat kuuluvat Tomi Umin tyyliin. © tomi um

Hän rakastaa oopperaa eikä ole koskaan käynyt Porissa. Ristiriita on ilmeinen, siis se, että Pori Jazz 2022 -festivaalin julisteen on tehnyt oopperanystävä New Yorkin Brooklynista.

Etelä-Koreassa syntynyttä Tomi Umia voi kutsua myös helsinkiläiseksi. Um muutti Suomeen kesällä, koska hänen miehensä on täällä töissä. Aiemmin Um on viettänyt Suomessa kesiä ja jouluja.

Hän harkitsi pysyvämpää muuttoa pitkään, kunnes lopulta korona vauhditti päätöstä.

”Elin läpi pandemian pahimman ajan New Yorkissa. Selvisimme, mutta se ei ollut mukavaa ja vaikutti moniin ihmisiin, myös minuun. Tuntuu, että Helsingissä on enemmän henkilökohtaista tilaa. Voin olla eristettynä keskellä kauneutta ja rauhaa”, Um miettii.

Kuvittaja aikoo asua Helsingissä seuraavat viitisen vuotta.

”En itsekään tiedä tarkkaan, kuinka kauan. Ei sillä ole väliä, missä asun. Voin tehdä töitä minne päin maailmaa tahansa.”

Um on arvostettu kuvittaja, jonka töihin voi törmätä muun muassa Timen, The New York Timesin, The Wall Street Journalin ja Billboardin sivuilla. Myös yritysasiakkaiden lista on lyhennettynäkin huomiota herättävä: Airbnb, Apple ja Google.

 

Pori Jazzin julisteen tekijäksi Umin bongasi Mikkomatti Aro, festivaalin taiteellinen johtaja.

”Pidämme listaa kiinnostavista kuvittajista, sekä kotimaisista että ulkomaisista, ja tuolta listalta Tomi Um valikoitui julisteen suunnittelijaksi”, Aro kertoo.

”Ensimmäistä kertaa olen tainnut törmätä hänen töihinsä New Yorkin metrossa.”.

Ammattilaiselle ei tuota ongelmaa tehdä julistetta tapahtumasta, joka on hänelle itselleen vieras. Pitää vain tehdä taustatyö huolella. Um sai nähtäväksi valokuvia sekä esiintyjälistoja menneiltä vuosilta, ja hänelle kerrottiin festivaalin luonteesta.

”Valokuvista löysin festivaalin tunnelman”, kuvittaja kertoo.

”Kun New Yorkissa menen jazzkonserttiin, siellä yleisö ei halua missata nuottiakaan. Porissa kyse on myös yhdessäolosta, piknikistä ja hauskanpidosta. Monet julisteen hahmoista on napattu näkemistäni valokuvista.”

Umin Pori Jazz -juliste on yksityiskohdiltaan runsas eikä se sinisävyisenä ja yksivärisenä hyökkää silmille. Tyyli on tuttu Umin monista töistä.

Um luonnehtii itseään ujoksi, enemmän tarkkailijaksi kuin keskustelujen keskipisteeksi. Hänen tyylinsä ja tapansa kuvata ihmisiä kumpuavat osittain tästä näkökulmasta. Visuaalisia vaikutteita ovat antaneet nuudelit. Net ovat päätyneet jopa Umin sähköpostiosoitteeseen.

”Pidän nuudelien muodosta. Niitä oli varsinkin alkuaikoina hauska piirtää.”

 

Tomi Um.

Um kasvoi New Yorkissa. Synnyinmaassaan Etelä-Koreassa hän on viettänyt Yhdysvaltoihin muuton jälkeen vain vuoden. Um opiskeli perinteistä maalausta ja toimi osa-aikaisena opettajana rahoittaakseen matkansa.

Umista tuli kuvittaja, koska hän rakasti piirtämistä. Um pääsi taidekouluun mutta ei siinä vaiheessa ajatellut piirtämistä ammattina.

”Kun sitten katselin sanomalehtien kuvituksia, ajattelin, että niitä voisin ehkä itsekin tehdä”, Um kertoo.

”Menin kirjakauppaan ja etsin lehtihyllystä lehtiä, jotka käyttivät kuvittajia. Lähestyin noita lehtiä, ja sitä kautta aloin saada töitä.”

Mainosmaailmaan Um löydettiin lehtikuvitusten kautta. Yritykset ottivat aluksi suoraan yhteyttä. Nykyisin Umin oma agentti hoitaa kontaktit.

Kuvitustöiden ohella Um työstää parhaillaan lasten kuvakirjaa. Tyyli sopisi myös sarjakuviin, mutta ne eivät tällä hetkellä kiinnosta.

Umin töiden pohjalta on tehty lyhyitä animaatioita.

”Animoinnissa liikkeiden pitää olla juuri oikeanlaisia. Siinä tarvitaan taitoja, joita minulla ei ole. On onni voida työskennellä etevien animaattoreiden kanssa.”

Valinnat
tietokirja

Kino-Suomi on elämäntyön kokoinen teos elokuvien esittämisen historiasta.

Elokuva

Elämäkerta

levy

näyttelytärpit

Avainsanat
Sisältö