Kiistelty käärme sai jäädä Tampereen tuomiokirkon kupoliin.

Hyväksytty, yhdellä äänellä

Hugo Simbergin freskot Tampereen tuomiokirkossa ovat klassikoita. Sata vuotta sitten ne yritettiin sensuroida tuoreeltaan.

Kiistelty käärme sai jäädä Tampereen tuomiokirkon kupoliin. © Matti Paavola
Kuvataide 25.01.2019 06:00
Teksti Risto Lindstedt

class="capitalized">Niska kekassa, sivellin kynsikkään lämmittämässä kädessä, al fresco, märälle pinnalle. Kaikki oli valmista, oli vain yksi ongelma: Hugo Simberg pelkäsi korkeita paikkoja.

Ja nyt piti maalata korkealla, 16 metrissä Johanneksen kirkon kupolissa. Tellingit olivat kyllä tukevat, kakkosnelosesta pykätyt, niitä ei tarvinnut aristella. Mutta kun taiteilija ei pitänyt korkeista paikoista, kovin ylös Eiffel-torniinkaan hän ei opintomatkallaan Pariisissa tohtinut nousta.

Simberg, 31-vuotias, tunnettiin maailmanahdistusta ilmehtivistä rispahäntäisistä piruista ja enkeleistä, jotka eivät koskaan lentäneet. Nyt pirumaalarille oli annettu koko kirkko. Se oli niin kuumottavaa, että kirkon ovet olivat lukossa työrauhan takaamiseksi.

Avainsanat
Sisältö