Ateneumin johtaja ihmettelee Aino-kohua – #metoo-liike ei ole vaatinut taulua alas seinältä

Gallen-Kallelan Aino-triptyykin suurempi alaston Aino on ahven.

Akseli Gallen-Kallelan triptyykki Aino-taru Ateneumissa. © MIKKO STIG / Lehtikuva

Ateneumin taidemuseon johtaja Susanna Pettersson kummeksuu kohuotsikoita, joita hänen maanantaina museon sivuilla julkaistu blogitekstinsä on kirvoittanut.

"Medialukutaito on ihan olennainen asia”, Pettersson sanoo. "Täytyy lukea tarkasti, miettiä mikä kokonaisuus on, ja otsikoida sen mukaisesti."

Blogitekstin otsikko on "Susanna Petersson: Aino-taru pysyy seinällä".

Blogiteksti alkaa lauseilla: "Aika ajoin minulle esitetään kysymys, miksi Akseli Gallen-Kallelan maalaama Aino-taru (1891) 'saa' olla Ateneumin seinällä. Kysyjät kokevat Väinämöisen törkeäksi ahdistelijaksi ja Ainokin on kuvattu alastomana. Eikö museota yhtään hävetä?”

Seuraavaksi Pettersson kertoo kahdesta maalauksesta, jotka ovat hiljattain joutuneet paheksunnan kohteiksi New Yorkin Met-museossa sekä Manchesterin kaupungin taidemuseossa Pohjois-Englannissa ‒ Pettersonin sanojen mukaan #metoo-ilmiön myötä.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Tilaa SK:n uutiskirje

Ajankohtaisimmat ja puhuttelevimmat digisisällöt vastajauhettuna suoraan sähköpostiisi.