Hauras historia

Adel Abidin haastaa voittajien totuudet.

Kuvataide 09.03.2018 06:00
Tero Miettinen

Adel Abidin: History Wipes (2018), yksityiskohta. © ADEL ABIDIN

Kun Ateneumin johtaja Susanna Pettersson ehdotti kaksi vuotta sitten näyttelyä maan perinteikkäimmässä taidemuseossa, Adel Abidin ei epäröinyt. Bagdadissa 1973 syntynyt Abidin pitää haastetta tärkeänä ja kiinnostavana, vaikka näyttelyn sovittaminen rakennuksen arkkitehtuuriin ja kokoelmien keskelle on vaatinut poikkeuksellisen paljon työtä. Yhdeksän teoksista on kokonaan uusia ja suunniteltu tilan ehdoilla, vain kaksi on tehty aiemmin. Mukana on videoita, installaatioita ja veistoksia.

Viimeksi Abidinin töitä on nähty Suomessa neljä vuotta sitten ja laajemmin Kiasmassa 2010. Nyt näyttely on temaattisesti yhtenäisempi.

Kun aiheet ovat sotien tuottama ahdinko, rasismi ja yhteiskunnallinen väkivalta, voisi kuvitella näkevänsä paatoksellista, raskassoutuista taidetta. Abidin kokee sellaisen herättävän liikaa torjuntaa. Hän houkuttelee pohtimaan karuja teemoja tekemällä teoksistaan helposti lähestyttäviä – sarkasmilla ja mainosmaisen terävällä kuvakielellä. Itse hän arvioi uusien teostensa olevan vakavampia kuin aiemmat. Lähtökohtia on löytynyt Suomen sisällissodasta ja Irakin historiasta.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Valinnat
ELOKUVA

Suomen hauskin mies ei ole filmattua teatteria, päinvastoin.

Romaani

Sivuhenkilö riisuu kirjailijalta kruunun.

Sarjatärpit

Elokuva

Tanskalaiskomedia leikkii parisuhteen rooleilla.

TIETOKIRJA

Walter de Camp kuoli vuosi sitten. Hän ei halunnut jälleensyntyä intialaiseksi kissaksi.

Sisältö