Yvan Goll kirjasi vahvoja ajankuvia: Uusi Panaman kanava, jazzin ja foxtrotin Pariisi, kiihkeä Berliini

Arvio: Dadaismin ja surrealismin johtohahmo virittyi herkimmilleen rakkausrunoissa.
Matti Komulainen
Kirjat 8.7.2017 15:47

Dadaismin ja surrealismin johtohahmoihin kuulunut Yvan Goll (1891–1950) oli peloton ja näkemyksekäs kirjoittaja. Se ilmenee tekstikokoelmasta Chaplinin hymyn takana – Runoja, kirjoituksia, näytelmiä & Valonkantajan ehtoo.

Surrealismi-tekstissä (1924) Goll analysoi kielikuvien muutoksia varhaisesta runoudesta kirjoitusajan konventioihin. Hänen mukaansa kuvasta on tullut modernin runouden arvostetuin tunnuspiirre.

Goll kuulostaa semiootikolta todetessaan, että ”kommunikoimme yhä enemmän kuvallisten merkkien välityksellä”.

Ranskalais-saksalainen Goll oli pasifisti, joka pakeni asepalvelusta Sveitsiin. Hän keskittyi sotarunoissaan yksilön kauhuihin ja yleiseen kaaokseen muodikkaan nationalismin sijaan.

Goll kirjasi vahvoja ajankuvia. Läsnä ovat uusi Panaman kanava, jazzin ja foxtrotin Pariisi sekä sodasta selvinneiden kiihkeä Berliini. Herkimmilleen Goll virittyi rakkausrunoissa.

Teoksen nimiluku kertoo 20. vuosisadan tunnetuimmasta elokuvanäyttelijästä lyyrikon vapaudella. Osio Chapliniadi – Chaplinin hymyn takana. Runoniekka kulkuri (1920) on proosarunoutta, jossa assosioidaan villin ennakkoluulottomasti.

Teksti avautuu absurdeina välähdyksinä, joissa filmihahmo astuu julisteesta todellisuuteen. Lukija voi nähdä kaiken kuin Chaplinin lyhytelokuvana, jonka on ohjannut Luis Buñuel.

Chapliniadin outouden tuntua lisää kulkurin sijoittaminen seikkailemaan Eurooppassa. Taustalla vilahtavat niin Freud kuin suursodan jälkeinen kuohunta mellakoineen. 

 

Yvan Goll: Chaplinin hymyn takana. Suom. Einari Aaltonen. 351 s. Aviador Kustannus.