Yvan Goll kirjasi vahvoja ajankuvia: Uusi Panaman kanava, jazzin ja foxtrotin Pariisi, kiihkeä Berliini

Arvio: Dadaismin ja surrealismin johtohahmo virittyi herkimmilleen rakkausrunoissa.
Kirjat 8.7.2017 15:47
Yvan Goll: Chaplinin hymyn takana. Suom. Einari Aaltonen. 351 s. Aviador Kustannus.
Yvan Goll: Chaplinin hymyn takana. Suom. Einari Aaltonen. 351 s. Aviador Kustannus.

Dadaismin ja surrealismin johtohahmoihin kuulunut Yvan Goll (1891–1950) oli peloton ja näkemyksekäs kirjoittaja. Se ilmenee tekstikokoelmasta Chaplinin hymyn takana – Runoja, kirjoituksia, näytelmiä & Valonkantajan ehtoo.

Surrealismi-tekstissä (1924) Goll analysoi kielikuvien muutoksia varhaisesta runoudesta kirjoitusajan konventioihin. Hänen mukaansa kuvasta on tullut modernin runouden arvostetuin tunnuspiirre.

Goll kuulostaa semiootikolta todetessaan, että ”kommunikoimme yhä enemmän kuvallisten merkkien välityksellä”.

Ranskalais-saksalainen Goll oli pasifisti, joka pakeni asepalvelusta Sveitsiin. Hän keskittyi sotarunoissaan yksilön kauhuihin ja yleiseen kaaokseen muodikkaan nationalismin sijaan.