Mistä tässä kaikessa on kysymys

Sapiens-kirjastaan tunnettu historioitsija Yuval Noah Harari sortuu vauhtisokeuteen.

TIETOKIRJA 14.09.2018 06:00
Silvia Hosseini

Yuval Noah Harari: 21 oppituntia maailman tilasta. Suom. Jaana Iso-Markku. 368 s. Bazar, 2018.

Ei pidä koskaan aliarvioida ihmisen tyhmyyttä”, kirjoittaa tieteen popularisoijana maineeseen kivunnut israelilaishistorioitsija Yuval Noah Harari. Pidän kovasti Hararin tavasta olla antamatta ihmislajille enempää arvoa kuin se ansaitsee. Valitettavasti nokkelat näpäytykset eivät kannattele hänen uutuuskirjaansa 21 oppituntia maailman tilasta. Se on selvästi kirjoitettu nopean menestyksen tuoman vauhtisokeuden vallassa.

Sapiens. Ihmisen lyhyt historia (2011) oli oivaltava, ehyt kokonaisuus – ja selvästi pitkän ajattelutyön tulos. Lajimme tulevaisuutta pohtiva Homo Deus (2015) sen sijaan tuntui osittain vanhan kertaukselta. Sama koskee uutukaista. Nopeasti toimitetun oloinen, rakenteeltaan jähmeä teos lupaa pureutua ajankohtaisiin ilmiöihin, mutta toistaa suurilta osin Hararin aiempia teesejä, jopa samoja esimerkkejä ja kielikuvia.

Aiheet ulottuvat laajalle. Sivilisaation, kulttuurierojen, sotien ja terrorismin kaltaisia ilmiöitä tarkastellaan historiaa vasten. Analyysi on viihdyttävää ja parhaimmillaan terävää mutta yksinkertaistavaa. Esimerkiksi pohtiessaan, miten maahanmuutto tulisi ratkaista, kirjoittaja sivuuttaa täysin ongelman monimutkaiset syyt: jos vaikkapa länsiafrikkalainen kalastaja ei menettäisi työtään EU:n liikakalastuksen vuoksi, hän ei joutuisi etsimään elantoaan Euroopasta.

Uskonto on Hararin lempiaihe, ja hän arvostelee etenkin ortodoksijuutalaisuutta kuin teini-ikäinen, joka on juuri keksinyt vapaa-ajattelun. Se on kiusallista luettavaa sellaisellekin, joka jakaa kirjoittajan sekulaarin maailmankuvan.

Israelia Harari sen sijaan käsittelee varovaisesti, vaikka nationalismia suorapuheisesti kritisoikin. Gazan valloittaminen ja Hamas-hallinnon kaataminen kävisivät ”helposti”, mutta valtio ymmärtää pysyä ”puolueettomana”. Jää epäselväksi, onko esimerkiksi YK:n turvallisuusneuvoston kritisoima siirtokuntapolitiikka osa tätä puolueetonta toimintaa.

 

Hararin argumentteja vesittää pinnallinen ymmärrys monista asioista, kuten taiteesta ja ihmisten välisistä suhteista. Hänen valttinsa on kuitenkin notkea tyyli, jonka suomennos välittää tarkasti. Ärsyttävän runsaalle sinä-passiiville tosin olisi suomen kielessä tyylikkäämpiäkin vaihtoehtoja.

Kirjan heikointa antia on sen tulevaisuushahmotelmista koostuva alkuosa. Hararin profetiat ovat jännittäviä, mutta huomioivat vain joitain mahdollisia kehityskulkuja.

Bio- ja informaatioteknologian ”vallankumous” saattaa toki sallia elämän pidentämisen tai aivotoiminnan hallitsemisen, ja tekoäly voi tehdä suuren osan ihmisistä tarpeettomiksi työmarkkinoilla. Tähän on syytä varautua. Mutta yhtä lailla on todennäköistä, että antibioteille resistentti pandemia tulee tappamaan valtaosan ihmisväestöstä, jolloin edelliset skenaariot eivät toteudu.

Hararin ajattelu on oudon putkiaivoista silloinkin, kun hän näkee horisontissa toivoa. Tulevaisuuden tekoälylääkärit voisivat tosiaan tuoda terveydenhuollon myös kehitysmaan syrjäkyliin, mutta kyllähän niihin saataisiin hoitoa jo heti huomenna, jos hyvinvointi vain jakautuisi tasaisemmin ja maailmantalous ei perustuisi köyhien riistoon. Monet teoksen visioimista uhista ja mahdollisuuksista ovat olleet uhkia ja mahdollisuuksia aina.

Kirjansa lopussa Harari esittää ratkaisunsa mieltämme myllertäviin ongelmiin. Maailma on kaoottinen, mutta iloisena pysyy, kun muistaa meditoida! Ohjeessa haiskahtaa keskiluokkaisen ihmisen sokeus omille etuoikeuksilleen: itsehavainnointi tuskin auttaa Välimerellä elämästään kamppailevaa pakolaista. Mutta eipä hengittämisestä haittaakaan ole.

Valinnat
lasten- ja nuortenkirjat

Romaani

Parit kuvaa uhrautuvuutta, intohimoa ja kvartaaleja.

elokuva

Tanskalaisohjaaja kertoo Astrid Lindgrenin kasvutarinan.

ooppera

Puccinin klassikko syttyy aitoon hehkuun.

KUVATAIDE

Teija ja Pekka Isorättyän koneveistokset ovat inhimillisiä.

levytärpit

Sisältö