Elämä ei ole tarina

Rachel Cusk pohtii, mistä identiteetti rakentuu.

ROMAANI 14.12.2018 06:00
Silvia Hosseini

Rachel Cusk: Ääriviivat. Suom. Kaisa Kattelus. 207 s. S&S, 2018.

Kanadalaissyntyisen Rachel Cuskin Ääriviivat on ensimmäinen osa vuosina 2014–2018 julkaistua trilogiaa. Se on harvinaisen hyvin ajateltu romaani – ei vaikea eikä käsitteellinen, mutta tuskin miellyttää vetävää juonta tai samastumiskohteita kaipaavaa lukijaa. Tunteikkuuskin piileksii tiukasti rivien välissä.

Päähenkilö on brittikirjailija Faye, joka matkustaa Ateenaan vetämään kirjoituskurssia. Opettamisen lomassa hän näkee tuttaviaan ja käy lentokoneessa tapaamansa miehen kanssa veneilemässä.

Romaanista erikoislaatuisen tekee se, että vaikka Faye on minäkertoja, emme saa tietää hänestä juuri mitään. Hänen tarinansa sijaan kuulemme lukuisia muita, kun hänen kohtaamansa ihmiset tekevät tiliä elämästään. Dialogeissa on paikoin vaivaannuttavaa asetelmallisuutta, joka tuntuu kuitenkin harkitulta, ikään kuin ne tapahtuisivat teatterin lavalla.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Valinnat
dekkarit

Dekkarikatsauksen pelon maantiede yltää Karjalasta Irlantiin.

Runokokoelma

Claes Andersson katsoo taivaanrantaa ruohonjuuritasolla.

elokuva

Thomas Vinterberg ohjasi monikansallisen tragedian.

Tietokirja

Luontoyhteys voi olla pohjoismaisen onnen salaisuus.

sarjakuva

Bois-Mauryn tornien isä Hermann Huppen kuuluu realistisen sarjakuvan mestareihin.

sarjatärpit

Escape at Dannemoraa karumpaa realismia saa hakea.

Sisältö