Pimeälle puolelle

Vihasta on tullut valtavirtaa verkossa.

sarjakuva
Teksti
Harri Römpötti
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Journalistisesta sarjakuvasta on tullut maailmalla pienoinen ilmiö, mutta kokonaiset yhtenäiset kirjat ovat lajissa aika harvinaisia. Piirtäminen vaatii paljon työtä verrattuna kirjoittamiseen ja valokuvaamiseen.

Emmi Niemisen ja Johanna Vehkoon Vihan ja inhon internet on poikkeuksellisen kunnianhimoinen teos.

Vehkoo on mediaan erikoistunut kokenut toimittaja ja Nieminen nuorista sarjakuvataiteilijoista lupaavimpia. He kertovat, että verkossa rasismi ja naisviha ovat kietoutuneet yhteen ja niistä on tullut valtavirtaa.

Asiasta on puhuttu paljon, mutta kirjassa haastatellut uhrit, tutkijat ja muut osoittavat selkeästi, kuinka vakava tilanne on.

 

Vehkoo on käsitellyt aihepiiriä ennenkin. Tulehtuneesta tilanteesta kertoo se, että vääjäämättä hän on itsekin saanut osansa verkkovihasta.

Vehkoo on onnistunut haastattelemaan myös muutamia vihaajia, paria omaansakin. Se on pieni voitto, tai ehkä isokin.

Kurkistus pimeälle puolelle kasvattaa ymmärrystä ainakin hieman lisäämättä kuitenkaan huonon käytöksen hyväksymistä.

 

Journalistisesti Vihan ja inhon internet on tehty erinomaisesti. Sarjakuvallisesti se ei onnistu täysin moitteettomasti.

Sarjakuva kertoo tarinoita ennen kaikkea kuvilla. Journalistisen sarjakuvan helmasyntejä on tekstivetoisuus. Internet on vielä harvinaisen epävisuaalinen aihe.

Sille ei siis paljon voi, että Vihan ja inhon internetin tekstin voisi painaa melkein sellaisenaan artikkeliksi ja korvata piirrokset muutamilla valokuvilla. Se muistuttaa siis kuvitettua tekstiä, mutta kuvitus on upeaa.

Kirjalle on annettu loistelias ulkoasu ja suuri koko lievittämään tekstiähkyä. Nieminen ottaa tilasta ilon irti ja piirtää laajoja ilmavia kuvia yksityiskohdilla herkutellen. Mainio oivallus on esimerkiksi verkkoriivaajien piirtäminen pikku-ukoiksi huutelemaan uhrin arkiympäristöön.

Jäljestä ei näy ollenkaan, että parivaljakko on ilmeisesti työskennellyt nopeasti. Tuorein tapaus sai alkunsa vasta viime keväänä.

Nopeutta ajankohtainen journalismi vaatiikin, mutta harva pystyy piirtämään näin hyvin ja vauhdikkaasti.