Millaista oli kohdata Anneli Auer ja uutisoida panttivankidraamaa?

Nyt avataan rikosuutisten, Venäjän tilanteen ja Ultra Bran taustat.

tietokirjat 16.11.2018 06:00
salla vuorikoski Teppo Tiilikainen lauri lehtinen

Aarnio jakoi väen

oikeustoimittajien yhdistyksen Etusivun rikokset (Crimetime) katsoo journalismin kulisseihin. Millaista oli kohdata Anneli Auer tai uutisoida Mikkelin panttivankidraaman kaaoksesta? Kirja käsittelee ansiokkaasti ammattikunnan kipukohtaa: huumepoliisin paljastuminen rikolliseksi jakoi toimittajat kahteen leiriin.

 

Alistujat

Venäläis-amerikkalainen toimittaja Maša Gessen peilaa Neuvostoliiton romahdusta ja nyky-Venäjän henkistä ilmapiiriä 1980-luvulla syntyneiden kautta. Vuoden tietokirjana Yhdysvalloissa palkittu Venäjä vailla tulevaisuutta (suom. Ilkka Rekiaro, Docendo) sekoittaa yksityistä yleiseen. Johtopäätös on synkkä: alistuva neuvostoihminen, homo sovieticus, ei ole kuollut sukupuuttoon.

 

Ei vain musiikista

ultra Bran ensimmäinen Tavastian keikka talvella 1996 sisälsi Janne Saarikiven palopuheen Nigerian ja muun maailman vääryyksistä. Vaikka yhtye irtautui poliittisista teemoista, ne avasivat sanoittaja Anni Sinnemäelle tien eduskuntaan. Ville Similän ja Mervi Vuorelan Ultra Bra – Sokeana hetkenä (WSOY) avaa humanismia, ironiaa ja musiikillista tinkimättömyyttä viljelleen popkollektiivin käänteet ja taustat. Aikuistunut kulma 1990-lukuun ei latista ilmiön raikkautta.

Valinnat
MUSIIKKI

Sinfoniaorkesteri säestää Esko Valtaojan tiedettä.

elokuva

Näyttelijät avautuvat hauskassa metaelokuvassa.

pamfletti

Esseisti Antti Nylén on hengen aristokraatti, joka katsoo olevansa kerjäläinen.

Romaani

Kadonneen lapsen tarina pitää otteessaan.

tv-sarja

Elena Ferranten HBO-versio hakee vielä ääntään.

muotoilutärpit

Sisältö