Knausgårdia kolmen kuukauden ikäiselle: Hellyyttä, lämpöä ja lempeyttä

Arvio: Knausgård jatkaa yksityiskohtaista ja rehellistä kuvaustapaa.
Outi Hytönen
Kirjat 4.5.2017 16:04

Taisteluni-sarjan jälkeen Karl Ove Knausgård on jatkanut omaelämäkerrallista projektiaan neljän vuodenajan mukaan nimetyssä sarjassa, josta nyt on ilmestynyt suomeksi kolmas osa nimellä Kevät.

Syksyssä ja Talvessa Knausgård kirjoitti syntymättömälle lapselleen lyhyitä kuvauksia elämän ilmiöistä ja asioista. Keväässä lapsi on kolmen kuukauden ikäinen ja maailman esittely jatkuu yhtenäisen romaanin muodossa.

Isä kertoo vauvalle ajasta, jolloin lasta odottanut äiti sairastui vakavasti. Samalla isä selostaa nykyhetkessä nelilapsisen perheen arkea, kun äiti on sairaalassa.

Äidin sairauden laatu paljastuu vasta kertomuksen edetessä. Hänen poissaolonsa luo synkän varjon eläväisten lasten ja isän tunteman lämmön ylle. Kontrastia voimistaa kevään ja kesän valoisuus ja luonnon kukkeuden havainnointi.

Aiempiin teoksiin verrattuna Keväässä on uudenlaista hellyyttä, lämpöä ja lempeyttä.

Isä ja vauva eivät ole ehkä koskaan esiintyneet romaanikirjallisuudessa näin läheisessä suhteessa. Isän roolista on keskustelu Pohjoismaissa aktiivisesti, ja Keväässä Knausgård kirjoittaa isyyden moderniin, näkyvään muotoon.

Vielä Taisteluni-sarjassa lapset eivät saaneet suurta osaa. Harvoin on myöskään yhtä läheisesti kuvattu naisen kipua ja pahaa oloa miehen silmin.

Tyylillisesti Knausgård jatkaa itselleen uskollisesti yksityiskohtaista ja rehellistä kuvaustapaa. Kertoja arvioi vanhimman lapsensa olevan kaikille huomaavainen ja kaikelle avoin, koska tämä ei problematisoi omaa olemistaan ja sisäisiä tuntemuksiaan.

Samaa voisi sanoa kirjailijasta itsestään. Knausgård kirjoittaa omasta elämästään ja itsestään, mutta ei välitä itsestään. Tärkeitä ovat vain perhe ja kirjoittaminen. Hän suhtautuu maailmaan kuin ulkopuolisena tarkastelijana, on utelias itsessään tapahtuvia reaktioita ja tunteita kohtaan, mutta pitää niitä merkityksettöminä.

Kenties juuri tästä kyvystä itsensä subjektiiviseen ja maailman monitasoiseen tarkkailuun syntyy Knausgårdin kerronnan kiehtovuus ja koukuttavuus.

 

Karl Ove Knausgård: Kevät. Suom. Jonna-Joskitt-Pöyry. 201 s. Like, 2017.