Helvetillistä kirjabisnestä

Kolumni: Myös kirjakustantamoiden nimikemäärä on kutistunut, eikä syy ole vain siinä, että yleisöä ei kiinnostaisi.

Profiilikuva
Kolumni
Teksti
Silvia Hosseini
Suomen Kuvalehti
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Esseisti Antti Hurskainen kuvailee Välinpitämättömyys-kokoelmansa (2016) nimikkoesseessä tilannetta, jossa asiakas kyselee auto-ostoksilla moottorista ja vakionopeudensäätimestä. Myyjä ei osaa vastata, vaan ehdottaa: ”Meille tuli tänään myös sinisiä autoja. Olisiko sellainen parempi?”

Dialogi on fiktiota – autokauppiaathan tuntevat tuotteensa. Toisin on suuressa kirjakaupassa.

”Ostoskeskuksissa häärii parhaillaankin myyjiä, joille Milan Kunderan tai John Irvingin nimen saa luetella kirjain kerrallaan”, Hurskainen kirjoittaa.

Toki kirjaostoksilla voi kohdata libristin tai muutoin asiantuntevan myyjän, mutta valitettavan usein tiskin takana palvelee ihminen, jonka kirjallisuudentuntemus rajoittuu hittikirjoihin.