Helvetillistä kirjabisnestä

Kolumni 22.03.2019 06:00
Silvia Hosseini

Esseisti Antti Hurskainen kuvailee Välinpitämättömyys-kokoelmansa (2016) nimikkoesseessä tilannetta, jossa asiakas kyselee auto-ostoksilla moottorista ja vakionopeudensäätimestä. Myyjä ei osaa vastata, vaan ehdottaa: ”Meille tuli tänään myös sinisiä autoja. Olisiko sellainen parempi?”

Dialogi on fiktiota – autokauppiaathan tuntevat tuotteensa. Toisin on suuressa kirjakaupassa.

”Ostoskeskuksissa häärii parhaillaankin myyjiä, joille Milan Kunderan tai John Irvingin nimen saa luetella kirjain kerrallaan”, Hurskainen kirjoittaa.

Toki kirjaostoksilla voi kohdata libristin tai muutoin asiantuntevan myyjän, mutta valitettavan usein tiskin takana palvelee ihminen, jonka kirjallisuudentuntemus rajoittuu hittikirjoihin.

Niihin rajoittuu myös ketjukirjakauppojen tarjonta. Esimerkiksi käännöskirjallisuudesta esillä ovat vain Suomessa tunnetuimmat nimet. Roberto Arlt ja Sergio Ramírez eivät osu silmään, vaikka he ovat merkittäviä tekijöitä latinalaisamerikkalaisessa kirjallisuudessa: tätä kirjoittaessani Akateemisen ja Suomalaisen Kirjakaupan lippulaivamyymälöiden valikoimissa ei ole vastailmestyneitä Raivokasta leikkikalua tai Anteeksiantoa ja unohdusta.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

avatar - 'Silvia Hosseini
Silvia Hosseini

Kirjoittaja on esseisti, kriitikko ja äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja.

Sisältö