Kirjailijasuuruus innostui mainoksista ja jopa tuotesijoittelusta – James Joyce oli ”leivän ja sirkushuvien mies par excellence”

Essee: James Joycen hengenheimolaisia olivat Karl Marx ja Marilyn Monroe, kirjoittaa Markku Koski Parnasso-lehdessä.

James Joyce
Teksti
Markku Koski
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Kirjailija James Joyce uudisti romaanikerrontaa, mutta toisin kuin moni muu modernisti, hän ei hylkinyt omaa aikaansa. Päin vastoin, häntä kiehtoi esimerkiksi tavarakulttuuri ja mainonta, kirjoittaa Markku Koski Parnasso-lehden numerossa 3/2020. Suomen Kuvalehti julkaisee kirjoituksen kokonaisuudessaan. 

 

Modernistikirjailijoiden on yleensä kai ajateltu vieroksuneen modernia maailmaa. T. S. Eliot heitti ensi töikseen riimit nurkkaan ja käytti runoissaan uudenlaisia rinnastuksia, sarjallisuutta ja paradokseja, mutta haki myös ahdistuksensa keskellä turvaa keskiajan kristillisistä opetusnäytelmistä, vanhoista myyteistä ja antiikin tragedioista.

James Joyce pani hänkin uusiksi kielen ja kerronnan tavat, mutta omaa aikaansa hän ei hylkinyt. Häntä päin vastoin kiehtoi 1900-luvun alun Dublinia mullistanut tavarakulttuuri ja sen sanansaattaja mainonta.

Kiinnostavin osa uusinta Joyce-tutkimusta pohtiikin sitä, miten ratkaisevalla tavalla ne ovat kirjailijaan ja hänen teoksiinsa vaikuttaneet. Odysseuksen vastaanotosta ja lukutavoista yllättävän paljon huolta kantanut kirjailija olisi siitä varmasti onnellinen.