Nuorena asiat vain tapahtuvat

Rocktähti-kirjailijan elämäkerran ensimmäinen osa etenee poikavuosien tunnelmista läpimurtoon.

muistelmat 20.12.2019 06:00
Tero Alanko
Kauko Röyhkä: Marjatan poika. 276 s. Docendo, 2019.
Kauko Röyhkä: Marjatan poika. 276 s. Docendo, 2019.

Kauko Röyhkän, 60, mukaan taiteilijan pitää osata valehdella.

Haastattelin Röyhkää ensimmäisen kerran parikymmentä vuotta sitten. Hän huvitti itseään keksimällä tarinoita, joilla ei ollut paljonkaan tekemistä todellisuuden kanssa.

Röyhkä esimerkiksi jutusteli levyistä, joita ei jostain syystä koskaan julkaistu. Yksi niistä oli ”vittumainen ja katkera” Pennuille Jaffaa -albumi.

Huiputus paljastui minulle vasta paljon, paljon myöhemmin. Minusta juttu oli hauska.

Marjatan poika -muistelmakirjan päällimmäinen ongelma on pitäytyminen totuudessa. Kauko Röyhkä on hyvä tarinankertoja, mutta se ei riitä näin isossa hankkeessa. Halu tai kyky kunnolliseen itsereflektioon puuttuu. Pintatasolla pysyttely ei tarjoa suuria oivalluksia.

En ymmärrä Kauko Röyhkää tämän kirjan jälkeen yhtään entistä paremmin. En näe häntä uudella tavalla. Röyhkän nuoruus on haastattelujen, musiikin ja Miss Farkku-Suomi -romaanin (2003) kautta niin tuttu, että Marjatan poika tuntuu menetetyltä mahdollisuudelta.

 

Muistelmasarjan ensimmäinen osa loppuu 1980-luvun alussa, jolloin Kauko Röyhkä julkaisee ensimmäisen albuminsa ja romaaninsa. Tapaaminen Weilin + Göösin kustannustoimittajan kanssa on nopea. Tämä pyytää Röyhkää keksimään kirjaansa uuden lopun ja vähentämään ”vittuja”. Myös jonkun Marjatan pojan etukäteen lukeneen olisi pitänyt muistuttaa Röyhkää siitä, että on olemassa muitakin kirosanoja.

Tien laidalla Waterloo -kirjan (1980) kirjoittamiseen sisältyy jonkinmoista päättäväisyyttä, mutta ensimmäisen levyn (Steppaillen, 1980) tekoon johtava tapahtumasarja on ennen kaikkea onnekas sattuma.

Pari seuraavaa Röyhkän albumia menee penkin alle. Sitten alkaa nousu yhdeksi 1980-luvun tärkeistä biisintekijöistä.

Marjatan pojan alussa Röyhkä kirjoittaa nykyisen itsensä mukaan tarinaan, kävelemään lapsuutensa ja nuoruutensa kotikaupungissa Oulussa iPodista vanhaa progea kuunnellen.

Alku on ajallisesti vähän sekava. Muutaman kymmenen sivun jälkeen kerronta juuttuu kuin kiskoilla kulkevaan kronologiaan.

Röyhkä kirjoittaa sinänsä hyvin ja sujuvasti. Hänen romaaniensa ongelmat liittyvät usein siihen, että teemat ja niiden käsittely ovat ohuita.

 

Nuorena asiat vain tapahtuvat. Suunnitelmat ulottuvat korkeintaan seuraavaan viikonloppuun. Sen tunnelman Kauko Röyhkä tavoittaa hyvin.

Ensin elämä on koti-Oulussa ja Pellossa sukulaisten luona vietettyjen lomien vaihtelua. Teini-iässä rytmi muuttuu. Röyhkä – joka on vielä Jukka-Pekka VäldeVälimaa – kiinnostuu kirjallisuudesta, rockista ja tytöistä. Viktor Klimenkon diggailu vaihtuu David Bowieen, Lou Reediin ja punkrockiin. Henry Miller, Timo K. Mukka ja Hannu Salama löytyvät, samoin kaupungin kulttuuripiirit.

Poikuudestaan Kauko pääsee vasta parikymppisenä.

Kauko Röyhkä on yksinhuoltajan poika. Röyhkä ja hänen äitinsä asuvat kerrostaloyksiössä. Sinne ei huvita viedä vieraita.

Äiti on ollut rakennusfirman omistajan rakastajatar ja saanut tämän lapsen. Isä oli kuulemma nuorena laulaja Kauko Käyhkön näköinen. Röyhkä näkee isänsä selän kahvilassa, mutta ei tutustu häneen koskaan.

Tämä on tuttua Kauko Röyhkän uraa seuranneille. He tietävät myös, että Observatorion mäellä -laulu kertoo uskovaisesta Johannasta, joka teki itsemurhan parikymppisenä.

Suhteestaan Johannaan Röyhkä kirjoittaa kauniisti. Samanlaista syvyyttä ja perspektiiviä olisin kaivannut myös muiden asioiden käsittelyyn.

Valinnat
tietokirja

Saksan johtavien ajattelijoiden elämä oli kaukana normaalista.

romaani

Anna-Leena Härkösen henkilöillä riittää paheksuttavaa.

dekkarit

Patrik Berghäll yhdistää historiaa ja fiktiota.

Gourmet

Pohjoiskalotin raaka-aineet hurmaavat yhä useammassa helsinkiläisravintolassa. Lapissa ravintoloiden taso nousee.

Kirjat

Vaikka kirjan aihe olisi mikä, Antti Heikkinen kirjoittaa aina omasta elämästään.

romaani

Pontus Purokuru havainnoi itseään ja itsensä esittämistä.

Sisältö