Ylellisiä lauseita

Jukka Viikilä kirjoitti hilpeän romaanin kirjoittamisesta.

romaani 09.09.2021 18:00
herman raivio

Tämän vuoden aikana on ilmestynyt kaksi erinomaista kotimaista romaania, joissa tarkennetaan kirjailijoihin ja kirjoittamiseen. Antti Hurskaisen Kuihtuminen tuli ulos helmikuussa ja nyt Jukka Viikilän Taivaallinen vastaanotto. Molemmat ovat poistaneet aiheesta kaiken sentimentaalisen kuonan ja mystifioinnin.

Tyyleissä on eroa. Hurskainen kirjoittaa Viikilää hyökkäävämmin, Viikilä on kollegaansa hilpeämpi.

Taivaallisessa vastaanotossa kirjailija Jan Holm joutuu sydänleikkaukseen. Sairaalasta päästyään hän julkaisee romaanin Taivaallinen vastaanotto. Naimisissa oleva mies aloittaa salasuhteen kuuluisan ruotsalaisnäyttelijän kanssa. Holm miettii, onko hänen Finlandia-palkinnollaan jotain tekemistä naisen mielenkiinnon kanssa.

 

Kirjassa voi nähdä kolme tasoa. Yhtäältä se näyttää autofiktiolta. Holm muistuttaa monin tavoin Viikilää, mutta fabuloiden. Autofiktiota pikemminkin parodioidaan.

Toisaalta teos on metafiktio. Viikilän Taivaallinen vastaanotto sisältää paljon otteita Holmin Taivaallisesta vastaanotosta. Kirja kantaa sisällään osaa kirjasta.

Kolmas taso liittyy narratiivisuuteen: kertojia on lukuisia. He ovat Holmin Taivaallisen vastaanoton lukijoita, jotka tulkitsevat romaania miten lystäävät, juoruilevat kirjailijasta, puhuvat itsestään.

Linnean mukaan Taivaallisen vastaanoton ongelmana on, ettei siinä kerrota mitään naisen lempiaiheesta, lutkista. Venla taas iloitsee, että kirjasta puuttuvat unikohtaukset.

Kertojien äänet muistuttavat toisiaan, polyfonia on näennäistä. Kaksi erottuu silti joukosta. Minttu haluaa kirjailijaksi ja hakee kirjoittamisella oikeutta. Hän huomaa kahvilassa opettajansa Holmin: ”Hän näytti ihmiseltä, jonka kanssa juttu tyrehtyisi hetkessä, enkä keksisi miten jatkaa.”

 

Rauno ajaa Uberia. Hän työskenteli ennen eläköitymistään kaupunkisuunnitteluvirastossa, kuten Holmin aiemman romaanin päähenkilökin.

Lukijat ottavat Holmin kirjan vastaan ja antavat takaisin omilla tavoillaan.

Natalie toteaa: ”Kun asettuu töineen julkisen arvion kohteeksi, ihmiset näkevät sinut tuhansin vastakkaisin tavoin. Se, mikä on toiselle sinussa kaunista, saa toisen oksentamaan.”

Yksi kirjan terveellisistä huomioista on se, ettei pidä yrittää kontrolloida sitä, miten muut minut näkevät.

Viikilän tausta luovan kirjoittamisen opettajana paistaa läpi. Teos muistuttaa paikoin pitkään kypsyteltyä kirjoitusopasta: ”Tärkeää on kirjoittaa hyviä kohtauksia välittämättä siitä, miten ne liittyvät toisiinsa. Lopulta ne kuitenkin liittyvät.”

Toisaalta: ”Koko romaanikirjallisuus on yritys katsoa maailmaa toisen silmin.”

© Jonne Räsänen

Katkelmallinen rakenne on tuttua Viikilän aiemmista teoksista. Koska kronologia on rikottu, kaikki tapahtuu ikuisessa nyt-hetkessä.

Huomio kiinnittyy yksittäisen katkelman dramaturgiaan, kieleen ja ajatukseen. Kieli on aforistista. Ajatuksia riittää tuhlattavaksi asti: ”tyyli on etäisyyttä”, ”kirjallisuus ei ole yhteistä keskustelua tärkeistä ja vaietuista asioista” ja niin edelleen.

Autofiktiivisyys, metafiktiivisyys ja kertojaratkaisut tuntuvat lopulta sekundaarisilta. Olennaisinta on Viikilän lause – se on ylellinen.

Erityismainintana vielä se, että romaanista puuttuu tyystin moralisointi. Salasuhdetta sanotaan hyvän elämän ehdoksi. Miestä, joka juo Youtube-videoissaan huikalla 1,5 litran viinapulloja, kutsutaan leikkisästi loppuunsaattajaksi.

Joskus asiat pitää ajatella toisin, ilman itsestään selvää tunnetta.

Jukka Viikilä: Taivaallinen vastaanotto. 379 s. Otava, 2021.

Valinnat
elokuva

Teemu Nikin intensiivinen elokuva kerää jo kiitosta maailmalta.

tanssi

Riikka Puumalainen tuo mielellään teatterin elementtejä tanssiteoksiinsa. ”Koen mielekkäänä liikkua ilmaisusta toiseen.”

muotoilutärpit

Haussa on ruskeita lasipulloja, joita on käytetty vuodesta 1953.

levy

Älä pelkää elämää on modernia rockia, siis sellaista, joka ei yritä kuulostaa erityisesti miltään menneeltä vuosikymmeneltä.

sarjakuva

Juba piirsi valikoiman kauhutarinoita alan klassikoiden hengessä.

Sisältö