Ihmisiä myöhäiskapitalismissa

Harry Salmenniemen uudessa novellikokoelmassa markkinatalouden saatanallinen pöhinä lyö läpi entistä voimallisemmin.

novelleja
Teksti
Tommi Melender
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Onpa kirjalla outo nimi. Mikä ihmeessä on asiakaskoralli?

Se paljastuu Harry Salmenniemen uuden kokoelman nimikkonovellista. Toimistotarvikeyhtiön myyntitykki ryhtyy puhumaan luonnosta asiakkaana, uskottelee, että konttoririhkama on luonnolle mahdollisuus eikä uhka.

”Ja minä tahdoin kääntää asian päälaelleen ja osoittaa, että kuka tahansa asiakas on mittaamattoman arvokas ja mystisissä väreissä hohtava koralli”, myyntitykki sanoo.

Se on tietenkin vitsi, mutta pomoporras ottaa vitsin tosissaan. Pian yhtiön myyntiedustajat koulutetaan suhtautumaan asiakkaisiin herkkinä, suojeltavina luonnon koruina ja luontoon hauraana, monimuotoisena asiakkaana.

Asiakaskoralli ja muita novelleja piirtää kuvaa todellisuudesta, jossa talouden ja markkinoiden kieli on tunkeutunut kaikkialle ja muuttanut kaikki suhteet asiakassuhteiksi.

Salmenniemi on kolmessa aikaisemmassakin novellikokoelmassaan (Uraanilamppu, 2017; Delfiinimeditaatio, 2019; Uhrisyndrooma, 2020) tarkastellut myöhäiskapitalistista elämänmenoa parodisin, satiirisin ja kriittisin sävyin, mutta Asiakaskorallissa markkinatalouden saatanallinen pöhinä lyö läpi entistä voimallisemmin.

 

Tahdit antaa kokoelman avausteksti, esipuheeksi otsikoitu kirjallinen ilveily, joka rakentaa Salmenniemestä kirjallista brändiä ”ainutlaatuisena ihmisenä ja opettajana”, jonka tarinoissa riittää viisautta ammennettavaksi.

Esipuheessa on kustannustoimittaja Antti Arnkilin allekirjoitus, mutta teksti on Salmenniemeä pirullisimmillaan. Kaverukset pitävät hauskaa, lukijaakin huvittaa.

Nirsoilija saattaisi kysyä, miksi lukea kapitalismin kritiikkiä Salmenniemeltä, kun sitä voi lukea Joseph Stiglitziltä tai Thomas Pikettyltä. No, vaikka siksi, että taloustieteilijöiltä saa analyysiä, mutta Salmenniemeltä estetiikkaa. Maailman hahmottamiseen tarvitaan molempia.

Asiakaskoralli sisältää parikymmentä tekstiä. Joissakin on enemmän ytyä kuin toisissa, mutta vähäisemmätkin tekstit ovat perusteltuja rytmittäessään kokonaisuutta.

Ohuella jäällä Salmenniemi kulkee novellissa Yritys, jossa ihmiskauppaan erikoistunut firma listaa eettisiä periaatteitaan. Se haluaa olla hyvä yrityskansalainen, veronmaksaja ja työnantaja. Kauppatavarat eli ihmiset kulkevat kiertoilmaisulla ”siirtokohteet”.

Yrityskielen parodiointi on vaikeaa, niin kuin minkä tahansa pilkalle alttiin asian. Salmenniemi taiteilee tämän saippuapalan kanssa, kunnes paiskaa sen lattialle palasiksi.

 

Harry Salmenniemi.
Harry Salmenniemi. © mikko vähäniitty

Kokoelman riemukkain ja oivaltavin novelli on Maalauksia, jossa puhuja analysoi Caravaggion ja Rubensin kaltaisten mestareiden töitä työttömiä halveksivan ja feministejä vihaavan yrittäjän näkökulmasta.

Caravaggion maalauksessa Matteuksen kutsuminen hän näkee pienyrittäjän tuovan valon huoneeseen: ”On huomattavaa, ettei valo tule huoneeseen työläisten ikkunasta vaan pienyrittäjän selän takaa.”

Salmenniemen novellien aateliin nousee myös Avokadoseksi, joka kertoo tilitoimistossa puhkeavista orgioista. Satiirin parhaiden perinteiden mukaisesti teksti vilisee hajuja, eritteitä ja groteskeja yksityiskohtia.

Asiakaskoralli todistaa kolmen aikaisemman kokoelman tavoin Salmenniemen taidosta yhdistellä ja törmäyttää erilaisia tekstilajeja. Kirjallisen revittelyn takaa kajastaa ahdistus kulutuksen ja saalistuksen kulttuurista, joka ajaa ihmiskuntaa tuuliajolle tappion maisemiin.

Harry Salmenniemi: Asiakaskoralli ja muita novelleja. 208 s. Siltala, 2021.