Sihteeristä huipputuottajaksi – Kathleen Kennedy on nainen hittielokuvien takana

Kulttuuri 16.11.2011 17:30
Kathleen Kennedy Kathleen Kennedyn tuottamat elokuvat ovat keränneet noin viiden miljardin dollarin lipputulot. Kuva Josh Reynolds / AP / Lehtikuva.

Kathleen Kennedyn nimi ei välttämättä ole tuttu. Steven Spielbergin elokuvat todennäköisesti ovat, ja niistä useimpien alkuteksteissä Kennedy mainitaan juuri ennen ohjaajan nimeä. Hän on tuottaja, joka on seurannut Spielbergiä elokuvasta toiseen yli 30 vuoden ajan.

Jos laskentatapana käytetään lipputuloja Yhdysvalloissa, 58-vuotias Kennedy on kaikkien aikojen toiseksi menestynein elokuvatuottaja. Ykköseksi kirii itse Spielberg.

Tiimin kolmas pyörä on Frank Marshall, Kennedyn aviomies. Hän on ollut mukana useissa tuotannoissa, mutta tekee elokuvia myös omillaan. Kolmikko perusti aikoinaan yhdessä Amblin-yhtiön, jonka ensimmäinen hitti oli E.T.

Tuottaja on elokuvahankkeen toimitusjohtaja: hän järjestelee rahoituksen ja organisoi tuotannon, eli pitää huolen siitä, että ohjaaja ja työryhmä saavat parhaat mahdolliset resurssit ja työkalut. Monet Kennedyn ja Spielbergin yhteistyöt ovat alkaneet siitä, että Kennedy ehdottaa aihetta ohjaajalle.

Tintin seikkailut: Yksisarvisen salaisuus kuitenkin hautui kaksikon mielessä jo 1980-luvulla, Kadonneen aarteen metsästäjien ajoista alkaen. Spielbergin seikkailua verrattiin Hergén piirtämiin ja kirjoittamiin Tintti-sarjakuviin. Kun ohjaaja itse perehtyi niihin, hän halusi tehdä aiheesta elokuvan.

Kului lähes 30 vuotta, ennen kuin se tapahtui.

Suomen Kuvalehden haastattelussa Kathleen Kennedy kertoo Tintistä, Spielbergistä ja omasta urastaan.

Kuinka pitkälle Tintti-elokuvan tekeminen ehti ensimmäisellä kerralla?

”Soitimme Hergélle joskus silloin, 1981 tai 1982. Hän oli erittäin myötämielinen Steveniä kohtaan. Hän oli nähnyt Kadonneen aarteen metsästäjät. Kaikki näytti hyvältä. Sitten Hergé kuoli.”

”Jatkoimme neuvotteluja Hergén lesken ja perikunnan kanssa. Suunnittelimme elokuvaa. Sitten Steven päätti, ettei voisi tehdä sitä heti kahden Indiana Jones -seikkailunsa jälkeen. Ne olisivat liian samanhenkisiä.”

Ymmärtääkseni yrititte herätellä hanketta useita kertoja?

”Kyllä. Mutta esimerkiksi kymmenen vuotta sitten totesimme, ettei meillä ole välineitä, joilla tehdä paras mahdollinen Tintti-elokuva. Kuinka toteuttaisimme sen niin, että Hergé olisi itse ollut siihen tyytyväinen?”

”Steven alkoi innostua tietokoneanimaatiosta. Kävimme James CameroninAvatarin varhaisissa testeissä. Silloin Steven sanoi olevansa valmis, että nyt tämä voi onnistua. Teimme koekuvauksia. Loimme yksittäisiä ruutuja, ja asetimme ne rinnan Tintti-sarjakuvien ruutujen kanssa. Ne olivat tarpeeksi lähellä toisiaan. Siinä se.”

Mukaan tuli myös Peter Jackson, Sormusten herra -elokuvien ohjaaja.

”Peter kasvoi Tintin parissa. Siitä oli todella paljon apua. Itse asiassa Peter soitti Stevenille heti kuultuaan, että elokuva on menossa tuotantoon.”

”Peter oli mielettömän innoissaan aina kun keskustelimme elokuvasta Skypessä. Kun hän puhui Milousta, hän saattoi napata oman mopsinsa syliin ja esittää sillä, mitä Milou tekisi.”

Tintti on toteutettu liikkeenkaappaustekniikalla, eli näyttelijät esittävät tilanteet ensin tietokonemallinnusta varten, ja sitten liikkeiden päälle luodaan sarjakuvahahmon animaatio. Kuinka työlästä se on?

”Jokainen ruutu elokuvaa vei 4-5 tuntia taiteilijoiden aikaa. Tuollainen työmäärä on poikkeuksellinen. Ensin tehdään animaation pohja, joka on melkein kuin videopeliä. Katsomme, miten hahmot liikkuvat – onko se luontevaa? Toisessa vaiheessa luodaan fotorealistinen pinta. Lopuksi mietimme seinien värejä ja esimerkiksi valaistusvaikutelmaa. Steven ja Peter työskentelevät hieman kuin taidemaalarit. He kommentoivat jokaikistä ruutua. Koko ajan meille työskenteli 50-60 animaattoria.”

Yhdysvalloissa Tintti ei ole kovin tunnettu. Aiheuttiko tämä ongelmia? Ainakin Euroopan ensi-ilta on amerikkalaisleffalle poikkeuksellisesti yli kuukauden ennen Yhdysvaltoja.

”Tälle elokuvalle kansainväliset markkinat ovat kieltämättä vahvempia kuin Yhdysvallat. Koska kiinnostus on suurempaa Euroopassa, totesimme, että miksei kannattaisi aloittaa levitystä sieltä. Ehkä tällaisesta strategiasta tulee yleisempi.”

Onko Tintti tuottajan tai markkinointi-ihmisen näkökulmasta teiniyleisön, lasten vai aikuisten elokuva?

”Olen kahden vaiheilla, onko se ylipäänsä lasten elokuva. Olemme keskustelleet tästä paljon. Steven ei koskaan aseta itseään yleisön yläpuolelle. Hänessä elää edelleen pikkupoika, ja hän haluaa lasten nauttivan elokuvasta yhtä paljon kuin aikuisten. Hänhän keksi nykyaikaisen perhe-elokuvan.”

Kysyn siksi, että Tintissä on myös väkivaltaa, jollaista ei amerikkalaisissa valtavirran animaatioissa usein näe. Tintillä on ase.

”Sarjakuvissakin hänellä on pyssy.”

Ja ihmisiä ammutaan kuoliaaksi.

”Tässä on paljon sellaista, mitä ei animaatioissa usein nähdä. Mutta kyseessä on uusi elokuvan muoto uusine mahdollisuuksineen. Ei tavallinen animaatio.”

Entä E.T. – tehän poistitte sen 20-vuotisjuhlaversiosta viranomaisten käsistä aseet nimenomaan siksi, etteivät ne muka sopineet perhe-elokuvaan.

”Me molemmat kadumme sitä. Se ei ollut fiksu ratkaisu. Emme tekisi sitä nyt.”

Olet tehnyt amerikkalaisten elokuvien lomassa ennenkin valtavirrasta poikkeavaa animaatiota. Osatuotit Marjane Satrapin sarjakuvan Persepolis elokuvaversion, joka on muuten ranskalainen elokuva.

”Se oli pieni elokuva, mutta valtavan voimakas. Hyvin kaksiulotteisella piirrosjäljelläkin on tehonsa.”

Kuinka päädyit sen pariin?

”Yksinkertaisesti: luin sarjakuvan. Sehän on mieletön! Soitin Marjanelle ja kysyin, oletko ajatellut tästä elokuvaa. Siitä se alkoi. Tulimme hyvin toimeen ensimmäisestä keskustelustamme alkaen.”

Kuinka monta Tintti-elokuvaa on odotettavissa?

”Niin monta kuin saamme tehdä. Hergé kirjoitti ja piirsi monta albumia, ja meillä on optiot kaikkiin. Peter ohjaa toisen. Sen jälkeen he ehkä vuorottelevat. Tai ehkä annamme ohjaamisen eteenpäin, jos joku elokuvantekijä, joka on tarpeeksi kova Tintti-fani tulee tarjoutumaan hommiin.”

Spielberg ällistyttää

Kennedyn tie elokuva-alan huipulle alkoi sihteerinä. Minkäänlaista tuottajakoulua hän ei ole käynyt.

Kuinka oikein tapasit Steven Spielbergin?

”Valmistuttuani yliopistosta sain hommia John Miliuksen toimistolta. Se oli samassa talossa kuin Stevenin huone. Tapasin Stevenin, kun hän valmisteli elokuvaa 1941, jonka Milius kirjoitti. Stevenillä ei ollut yhtään vakituista työntekijää silloin. Tämä oli vuonna 1978.”

”Milius oli varsinainen persoona. Näkemyksemme olivat kuin yö ja päivä. Hän oli jo silloin aika raju.”

(John Milius, joka ohjasi Conan Barbaarin ja Punaisen vaaran, tunnetaan äärioikeistolaisena. 1970-luvulla hän kuitenkin kuului Spielbergin, George Lucasin ja Francis Ford Coppolan kanssa Hollywoodin nuoriin toivoihin ja liikkui samoissa porukoissa.)

”Oli sattumaa, että minusta ja Stevenistä tuli elokuvantekijöinä pari. Opin paljon, ja Stevenin ura oli kovassa nousussa. Steven ja George Lucas pyysivät sitten Frankia [Marshall] mukaan tuottamaan Kadonneen aarteen metsästäjiä. Frank joutui odottamaan kaksi vuotta, koska Georgella oli tekeillä Radioland Murders [joka ei koskaan mennyt tuotantoon]. Siinä tapasin Frankin.”

Mikä erottaa Stevenin kanssa työskentelyn muista ohjaajista, joiden elokuvia olet tuottanut?

”Stevenin kanssa saa aina ällistyä. Aina. Tarkoitan sitä, että hän keksii aina sellaista, mitä ei olisi tullut mieleenikään. Hänen energiansa ja intonsa ei koskaan laske.”

”Pohjimmiltaan hän on ihan sama tyyppi kuin se, jonka aikoinaan ensimmäisen kerran tapasin. Tietenkin hän on aikuistunut, mutta innokkuus on sama. Se näkyy elokuvista.”

Mikä teitä kahta on yhdistänyt?

”Meillä on samanlainen estetiikka, samankaltainen maku. On ollut miellyttävää työskennellä yhdessä. Emme ole kaikesta yhtä mieltä – mutta useimmista asioista. Emmekä oikeastaan koskaan ole ottaneet kummemmin yhteen.”

”Steven on erittäin selkeä ja päättäväinen johtaja. Hän sanoo ääneen, mitä haluaa. Se on aina yksiselitteistä. Tuottajalle tuo suoraviivaisuus on taivaan lahja.”

”Luovuus vaatii positiivista diktatuuria. Kymmenen ihmistä heittämässä ilmaan miljoona ideaa? Se ei toimi elokuvanteossa.”

On paljon puhetta piratismista, katsojia houkutellaan elokuvateattereihin 3D-tekniikalla, leffoja voi katsoa vaikka puhelimesta. Onko elokuvateollisuus sen historian suurimpien muutosten edessä?

”En mielelläni spekuloi, sillä kukaan ei tiedä. Olemassaolevia rakenteita koetetaan suojella parhaan mukaan, koska kukaan ei osaa sanoa, mitä tulee tapahtumaan. Kyllä, piratismi on iso kysymys. Se pakottaa harkitsemaan uudelleen levitystä. Pitäisikö elokuvien saada ensi-iltansa kaikkialla samana päivänä? Minulla ei ole mitään sitä vastaan.”

”Heti kun kuulen jostain elokuvasta, teen eron, haluanko nähdä sen teatterissa vai riittääkö kotikatselu. Luulen, että elokuvien ystävillä on tapana ajatella näin. Siksi en ole kauhean huolissani elokuvateatterien tulevaisuudesta.”

”Tiedän, että sisältö on kuningas. Siksi nukun yöni hyvin.”

Miten netin tietovuodot – jopa kokonaisten käsikirjoitusten päätyminen jakeluun ennen ensi-iltaa – ovat vaikuttaneet tapaanne tehdä elokuvia?

”On kaksi tapaa toimia. Olemme tehneet elokuvia, joissa kukaan ei ole saanut käsikirjoitusta haltuunsa. Näyttelijät ovat saaneet lukea sitä suljettujen ovien takana ja tehdä muistiinpanojaan. Se ei ole helppoa, ja aiheuttaa esteitä. Mutta salaisuus säilyy.”

”Toinen tapa on se, jota esimerkiksi Peter Jackson on hyödyntänyt. Hän bloggaa ja jakaa tietoa itse. Läpinäkyvyys tekee elämästä vähemmän stressaavaa, ja tulevalla yleisöllä on tunne yhteydestä tekijöihin. Sekin toimii.”

Tavallinen työpäivä?

Tuottajan arki ei ole kovin tuttua. Millainen on tavallinen päiväsi esimerkiksi nyt Tintin tekemisen aikana?

”Ei ole tavallista päivää! Työt tulevat kotiin, tämä on eräänlaista yksityisyrittäjän elämää ilman toistuvia rutiineja. Paiskin töitä ja menestyin jo nuorena ja hankin lapsia myöhemmin. Jos olisin toiminut toisella tapaa, en välttämättä olisi nyt tässä. Perheen perustaminen on iso ja sitova päätös.”

”Mutta tavallinen päivä – herään varttia vaille kuusi ja herätän lapset, mikäli olen kotona. Luen meilejä pari tuntia ja laitan lapset koulubussiin. Kolmena tai neljänä päivänä viikossa treenaan kotisalilla.”

”Hirveän suuri osa työstä tapahtuu netin välityksellä. Jos teen elokuvaa Stevenin kanssa, menen hänen luokseen. Hän asuu ihan naapurissa, kukkulan toisella puolella. Sieltä keskustelimme Uuteen-Seelantiin Peterille konferenssipuheluina.”

”Kesken Tintin jälkituotannon meidän piti siitä huolehtimisen ohella myös roolittaa Stevenin seuraava tuotanto Lincoln.”

Jos kerran myös miehesi Frank Marshall on tuottaja, kuulostaa siltä, että tavallinen perhe-elämä saattaisi olla vaikeaa.

”Vaikeinta on vetää raja työn ja vapaa-ajan välille. Voisin paiskia hommia puoleenyöhön asti. Siihen vain lipsahtaa, etenkin kun on työssä jatkuvassa yhteydessä toiselle puolelle maailmaa. Koska Frank ja minä työskentelemme usein yhdessä, on sentään helppo pitää toista silmällä. Ja toisaalta ymmärrämme, jos toisella ei kerta kaikkiaan ole aikaa yhdessäoloon työkiireiden vuoksi.”

”Jotkut kysyvät, kuinka voit työskennellä yhdessä aviomiehesi kanssa. Mutta meillä on mahtavaa.”

”Kesällä lapset olivat leirillä ja Frank valmisteli seuraavaa Bourne-elokuvaa New Yorkissa, joten matkustin hänen kanssaan sinne. Kävimme teattereissa ja olimme kuin turistit. [South Park -tekijöiden Broadway-musikaali] The Book of Mormon oli hyvä.”

War Horse tulee ensi-iltaan jo pari kuukautta Tintin jälkeen. Teitte elokuvat siis samanaikaisesti.

”Yhdysvalloissa ne tulevat teattereihin aivan peräkanaa. War Horse oli valmis ennen Tinttiä, vaikka ryhdyimme sen tekoon myöhemmin. Ostimme sen, käsikirjoitimme sen, valmistelimme, kuvasimme ja teimme jälkityöt samaan aikaan kun Tinttiä animoitiin. War Horsen tekeminen oli fantastista, niin vapauttavaa. Se on vanhan tyylin elokuva, kuvattu ulkona kuten Indiana Jonesit – tämä tosin kokonaan taivasalla, sään ja vuodenaikojen armoilla. Kuvasimme Iso-Britanniassa.”

War Horsen trailerikin on aika erikoinen, sen kertojana on ranskalainen Niels Arestrup, joka ei ole suurelle yleisölle tuttu.

”Tein Perhonen lasikuvussa -elokuvan, jossa hän näytteli. Hän on mainio tyyppi. En malta odottaa, että Niels näkee trailerin. Hän toisteli, että ei ei, puhun englantia niin huonosti. (Nauraa.) Hänestä täytyy olla hirveää, että hän on trailerin pääosassa.”

Entä Lincoln? Siitä on puhuttu jo vuosikausia.

”Se kertoo hänen kolmesta viimeisestä kuukaudestaan presidenttinä, ja toisaalta se on henkilökuva. Ei kannata odottaa mitään historian uudelleenkirjoittamista. Me olemme pyöritelleet Lincolnia pitkään. Joskus vain käy niin, ettei jokin elokuva lähde tuotantoon, kun on tarkoitus. Lincoln on suhteellisen pienimuotoinen, hyvää vaihtelua.”

Lincolnin pääosassa on Daniel Day-Lewis.

Tätä ei voi olla kysymättä: tuleeko viidettä Indiana Jonesia?

”En tiedä, tuleeko. Minä luulen, että se on ohi.”

Miksi?

”Siltä vain tuntuu. Emme ole tehneet mitään viidennen tiimoilta.”

Kun olet niin lähellä häntä, pystytkö sanomaan, mikä on Steven Spielbergin menestyksen salaisuus? Hänellä tuntuu olevan vaisto löytää juuri oikeat aiheet ja lähestymiskulmat.

”Minulla on tähän yksinkertainen vastaus. Hän on uskollinen tyylilleen. Se johtuu siitä, ettei hän teeskentele olevansa kukaan muu. Steven tekee vain elokuvia, joista hän itse on innoissaan.”

”Suurin elokuvantekijöiden virhe on alkaa arvailla, mitä yleisö haluaa. Steven ei ole koskaan toiminut niin. Hän tuntee voimakkaasti itse. Hän seuraa vaistoaan ja on siksi usein oikeassa. Hänen makunsa vain sattuu olemaan myös niin monien muiden maku.”

Joudutko koskaan sanomaan Stevenille ei?

”En koskaan sanoisi ei, aina on kohteliaampi tapa ilmaista asia. Mutta joskus… Steven ymmärtää minua, jos sanon ei johonkin, mitä hän on suunnitellut. Hän on riippuvainen siitä, että asetan joskus rajoja. Niinkin on käynyt, että muut ryhmän jäsenet ovat tulleet keskustelemaan kanssani Stevenin ideoista, joiden toteuttaminen olisi monimutkaisempaa kuin hän itse on ajatellut.”

”Joskus olemme olleet eri mieltä siitä, onko joku näyttelijä sopiva tiettyyn rooliin, tai jostain käsikirjoituksen yksityiskohdasta. Yleensä kyse on ihan rahasta. Eräässä taannoisessa tuotannossa jouduin sanomaan, ettemme voi toteuttaa hänen ideaansa. Sitten neuvottelimme siitä, mikä on mahdollista, ja löysimme ratkaisun. Jos emme neuvottelisi, sehän olisi ongelman sysäämistä kokonaan hänen tai jonkun muun niskoille.”

”Minun tehtäväni on pitää huolta, että kun ohjaaja kävelee kuvauspaikkaan, kaikki on valmiina ja hän voi työskennellä vaivatta. Siksi on tärkeää, että ennen sitä hetkeä puhumme samaa kieltä.”

Koska olet tehnyt niin paljon elokuvia, on väistämätöntä, että joukkoon mahtuu epäonnistumisiakin. Kuinka suhtaudut floppaamiseen, esimerkiksi viime vuoden The Last Airbenderiin?

”Tiedän, että aina ei voi onnistua. The Last Airbenderin kanssa oli paljon ongelmia. Se ei ollut oma projektimme, vaan studion. He pyysivät minua ja Frankia mukaan, koska olimme ennenkin työskennelleen M. Night Shyamalanin kanssa [pariskunta tuotti Kuudennen aistin ja Signsin]. On vaikea sanoa, mitkä olivat syyt. Sopalla oli monta kokkia, diplomaattisesti sanottuna.”

Mitkä ovat omia kaikkien aikojen suosikkielokuviasi?

”Meillä oli kotona vähän aikaa sitten leffamaratoni. Katsoimme ainakin Casablancan ja Maltan haukan. David Lean puolestaan on todennäköisesti vaikuttanut minuun enemmän kuin kukaan muu. Pidän kaikista hänen elokuvistaan. Jos minulta kysytään parhaista elokuvista, kyllä ne Hollywoodin klassiselta kaudelta ovat.”

Tiedät elokuvantekemisestä valtavasti. Eikö mielessäsi ole käynyt ohjata itse?

”Olen leikitellyt sillä ajatuksella. Olisi hienoa luoda ja olen aina ollut lähellä tuottamieni elokuvien koko prosessia.”

”Mutta ohjaajana joutuu tunneliin. Jos on lapsia, ei aikaa jää heille. Ja toisaalta, kun on seurannut elokuvien tekemistä tarpeeksi läheltä tarpeeksi pitkän aikaa, näkee millaista se on. Sitten ei enää teekään mieli yrittää sitä itse.”

”Tarkoitan, että nuorena voi todella pistää itsensä likoon. Jätän ohjaamisen heille, joilla on varaa siihen.”