Imago on yhä kirosana: Kuvataiteilijat pelkäävät brändin kahleita – ”Hyvä taiteilija tekee, huono selittää”

Brändäämisessä on perimmiltään kyse kiinnostavan tarinan kertomisesta. Sen merkitys taiteilijan uran kannalta on kasvussa.
Kulttuuri 27.11.2016 18:38
Teksti Tero Miettinen – Kuvat Markus Pentikäinen
Katja Tukiaisella on takana 20 vuoden taiteilijanura. Tukiainen työhuoneellaan Helsingin Kaapelitehtaalla.
Katja Tukiaisella on takana 20 vuoden taiteilijanura. Tukiainen työhuoneellaan Helsingin Kaapelitehtaalla.

Lähes jokainen tietää, kuka on Sofi Oksanen. Samoin Ville Valo on useimmille tuttu nimi. Mutta menepä kysymään satunnaiselta ohikulkijalta, kuka on Eija-Liisa Ahtila tai Elina Brotherus.

Suomen kulttuurirahaston kyselyssä vuonna 2013 kahdeksan vastaajaa kymmenestä tiesi Oksasen ja Valon. Ahtilan ja Brotheruksen nimet soittivat kelloja vain joka kymmenennen vastaajan päässä, vaikka kyse on kahdesta maailmalla erinomaisesti menestyneestä kuvataiteilijasta. Kumpikin on saanut Pro Finlandia -mitalin, ja Ahtila on myös taiteen akateemikko.

Juhani Palmun sentään tunnisti kyselyssä kaksi vastaajaa kolmesta – tosin ehkä muistakin kuin taiteellisista ansioista.