Filmihullu – elokuvajuttuja, jotka eivät vanhene

elokuva-ala
Teksti
Karri Kokko
Julkaistu yli kolme vuotta sitten
hullu pierrot

Filmihullu alkoi ilmestyä vuonna 1968. Lehden tarkoitus oli tutustuttaa suomalaiset muun muassa Jean-Luc Godardiin.
Jean-Paul Belmondo näytteli pääosaa Jean-Luc Godardin elokuvassa Hullu Pierrot (1965).

Filmihullun 40-vuotisen taipaleen kunniaksi on julkaistu kirja, joka sisältää valikoiman lehden juttuja sen ensimmäiseltä vuosikymmeneltä. Teoksen Filmihullu – vuodet 1968-1978 (Like) ovat toimittaneet Peter von Bagh, Eero Tammi, Lauri Timonen ja Sakari Toiviainen.

Toimittajat ovat jaotelleet jutut teemoittain: Ranskalainen murros, Eurooppalaisia mestareita, Hollywoodin runoilijat… Ensiksi mainitun teeman alta löytyvät muiden muassa Francois Truffaut, Claude Chabrol – sekä tietenkin Jean-Luc Godard.

Kirjan toimittajat sanovat, että Godardin vaikutusta Filmihullun ensimmäisiin vuosiin ei voida kiistää eikä millään muotoa väheksyä. Siksi ranskalaisohjaajan ääni kuuluu teoksessa alusta loppuun.

“Suomi oli 1960-luvulla toisenlainen maa – täällä esitettiin kaikista maailman paikoista ainoana Ranskan lisäksi kaikki Godardin elokuvat”, toimittajat muistuttavat.

Filmihullun numerossa 2/1969 Marianne Alopaeus analysoi ohjaajan elokuvaa Week-end.

“Kun esittely on suoritettu, käy Godard kiemurtelematta asiaan. Avioparin halpamaisuus ja tunneköyhyys paljastuvat kasaantuvalla raivolla. Heidän autonsa joutuu kolariin, autoilijat solvaavat tosiaan, tappelevat, lähtevät pakoon ja jättävät uhrinsa vertavuotavana tielle, ensimmäisen pitkässä rivissä.”

Alopaeus totesi, että parhaimmillaan Godardin kuvat ovat räjähdyspanoksia.

“Räjähdysten jälkeisten savujen hälvennyttyä on jäljellä meidän länsieurooppalainen kilpailuyhteiskuntamme, juuri niin synkällä tavalla tuhoavana kuin se on sileäksi kiillotetun pintansa alla.”

Pasasesta Langiin

Kirjaan valitut jutut ovat paitsi edelleen pätevää asiaa elokuvasta myös mainiota ajankuvaa. Ajan yhteiskunnallinen näkökulma nostettiin pöydälle esimerkiksi Spede Pasasen haastattelussa vuonna 1968. Sen teki Marja-Leena Mikkola Filmihullun näytenumeroon.

“Kumpi teille on tärkeämpää, bisnes vai ideologia? Tuleeko ravintolaanne esim. poliittista kabaree-tyyppistä ohjelmaa?” kyselee Mikkola.

“Kyllä minä ujuttelen ideologiaa bisneksen joukkoon, kun se kivasti sopii sinne”, Pasanen vastaa.

Monet haastatelluista ovat todella kovia nimiä. Von Bagh onnistuu saamaan haastattelun muun muassa Roberto Rosselinilta ja Friz Langilta, Risto Mäenpää ja Jaakko Pyhälä vierailevat Andrei Tarkovskin kotona.

Kirjalle on luvassa jatko-osia.

Teksti Reetta Ravi (STT)