Mukavia lurjuksia

Äidin tuska ei häiritse huumorimeininkiä.

ELOKUVA 23.02.2018 06:00
Kalle Kinnunen

Mildredillä (Frances McDormand) on asiaa. © 2017 Twentieth Century Fox Film Corporation

Teatterin ja elokuvien tekijä Martin McDonagh tunnetaan hirtehisistä ja provosoivista moraalitarinoista. Hirttäjät nähtiin Kansallisteatterissa tuoreeltaan vuonna 2016.

McDonaghin kirjoittaman ja ohjaaman Three Billboards Outside Ebbing, Missourin ajoitus on täydellinen: rikosdraama tuntuu tilinteolta tämän hetken Amerikasta. Siitä todistavat seitsemän Oscar-ehdokkuutta.

Yksinhuoltaja Mildredin (Frances McDormand) tytär on raiskattu ja surmattu vuosi sitten. Tutkinta ei etene. Mildred vuokraa tienvarsimainoksia ja kirjoittaa viestin virkavallalle. Vakavasti sairas poliisipäällikkö (Woody Harrelson) myötäilee pahasuista äitiä. Hän tunaroiva alaisensa Dixon (Sam Rockwell) taas saattaisi puolustaa asenteitaan vaikka väkivalloin.

McDormandin läsnäolo ja hahmojen sympaattinen höhlyys tuo mieleen Coen-veljesten Fargon. Vertailu ei ole vain eduksi. McDonagh tuntuu leikkivän hävyttömyyksillä, epäkorrektilla huumorilla ja ihmisvihalla, jotta opetukset eivät tuntuisi niin ilmeisiltä. Dialogin nokkeluuksia keksivän McDonaghin voi kuvitella taputtavan itseään selkään.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Valinnat
ooppera

Veljeni vartija on Tampereen oopperan voimannäyttö, liiankin rikas kokonaisuus.

teatteri

Sudenmorsian on järkyttävän kaunis esitys.

ELOKUVA

Daniel Day-Lewis loistaa kamaridraamassa.

Vehjetärpit

ELOKUVA

Fatih Akin tarttui terroriin tunteet edellä.

Sisältö