Suomi löysi animaation uudelleen – vihaisista linnuista kikattavaan kakkiaiseen

Animaatiohahmojen tuotteistaminen on hidasta.
Elokuva 26.1.2014 18:00
Dibitassujen Viki ja Emmi hurmaavat Aasiassa. © Futurecode

Uudesta animaatiohahmosta kannattaa luoda oheistuotteita mahdollisimman varhain, jos haluaa menestyä nopeatempoisella viihdealalla.

Tämä kävi selväksi vuoden 2013 Cartoon Forumissa, Euroopan tv-animaatiosarjojen myynti- ja esittelytapahtumassa.

Suomessa hahmojen tuotteistaminen on hidasta.

”Hitaus ei johdu niinkään hahmojen luojasta vaan yhteistyökumppaneista, jotka pohtivat tarkoin, onko hahmo tarpeeksi tunnettu”, Animaatiotuottajien yhdistyksen Finnanimationin toiminnanjohtaja Liisa Vähäkylä selittää.

Poikkeuksen tekee viihdeyhtiö Rovion Angry Birds, josta tuli nopeasti suosittu. Lintujen ja possujen luonteet avautuvat nykyisin tv-sarjassa Angry Birds Toons.

Menestys yllätti myös Dibitassujen (englanniksi Dibidogs) suomalaisen tuottajan Jim Solatien. Suomalais-kiinalainen tv-animaatiosarja on kerännyt Aasiassa jopa 50 miljoonaa katsojaa, mutta oheistuotteet ovat vasta tulossa.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu