Suomi löysi animaation uudelleen – vihaisista linnuista kikattavaan kakkiaiseen

Animaatiohahmojen tuotteistaminen on hidasta.

Angry Birds
Teksti
Päivi Ängeslevä
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Uudesta animaatiohahmosta kannattaa luoda oheistuotteita mahdollisimman varhain, jos haluaa menestyä nopeatempoisella viihdealalla.

Tämä kävi selväksi vuoden 2013 Cartoon Forumissa, Euroopan tv-animaatiosarjojen myynti- ja esittelytapahtumassa.

Suomessa hahmojen tuotteistaminen on hidasta.

”Hitaus ei johdu niinkään hahmojen luojasta vaan yhteistyökumppaneista, jotka pohtivat tarkoin, onko hahmo tarpeeksi tunnettu”, Animaatiotuottajien yhdistyksen Finnanimationin toiminnanjohtaja Liisa Vähäkylä selittää.

Poikkeuksen tekee viihdeyhtiö Rovion Angry Birds, josta tuli nopeasti suosittu. Lintujen ja possujen luonteet avautuvat nykyisin tv-sarjassa Angry Birds Toons.