Riivatun hyvä esikoisohjaus

Rose Glassin elokuva Saint Maud löytää kauhua hoivasuhteesta.

Elokuva 29.10.2020 20:45
Kaisu Tervonen
Rose Glass.
Rose Glass. © SYLVAIN LEFEVRE/GETTY IMAGES

Paholaisen riivaamat hahmot ovat kauhuelokuvan perinteessä tuttuja. Brittielokuva Saint Maudin nimihahmo saa käskynsä kuitenkin ylhäältä, itse Jumalalta.

Englantilaiseen merenrantakaupunkiin sijoittuva teos kerrotaan päähenkilön näkökulmasta. Syvästi uskovainen sairaanhoitaja Maud saa paikan entisen koreografin ja tanssijan Amandan luota, tämän hulppeasta kartanosta. Amanda odottaa kuolemaa. Katolilainen Maud aikoo pelastaa tämän sielun.

”Ajattelin elokuvaa alusta alkaen nimenomaan henkilötutkielmana. Jotenkin se vain ohjautui kohti kauhua”, elokuvan käsikirjoittaja-ohjaaja Rose Glass, 30, kertoo puhelimitse Lontoosta. Hän esitteli esikoiselokuvansa idean rahoittajille nimenomaan jännittävänä katsomiskokemuksena.

”Genrenäkökulma pehmentää potentiaalisesti masentavia ja raskaita aiheita. Yritin kyllä pitää huolen, että ymppäämäni kauhuelementit palvelevat tarinaa ja päähahmoa eivätkä pelkästään saa katsojia säikähtämään – vaikka sekin on kivaa.”

Valinnat
Romaani

Arvio: David Foster Wallacen suurteos häkellyttää.

tietokirja

Arvio: Niinku taidetta on yhtä värikäs, rento ja iskevä kuin Liksom itse.

Tietokirja

Arvio: Demokratian iltahämärä analysoi terävästi eurooppalaisen nationalismin nousua.

Romaani

Arvio: Valtakunta on Jo Nesbøn paras kirja.

Levytärpit

3 valintaa levyhyllyltä.

Sisältö