Riivatun hyvä esikoisohjaus

Rose Glassin elokuva Saint Maud löytää kauhua hoivasuhteesta.

elokuva
Teksti
Kaisu Tervonen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Paholaisen riivaamat hahmot ovat kauhuelokuvan perinteessä tuttuja. Brittielokuva Saint Maudin nimihahmo saa käskynsä kuitenkin ylhäältä, itse Jumalalta.

Englantilaiseen merenrantakaupunkiin sijoittuva teos kerrotaan päähenkilön näkökulmasta. Syvästi uskovainen sairaanhoitaja Maud saa paikan entisen koreografin ja tanssijan Amandan luota, tämän hulppeasta kartanosta. Amanda odottaa kuolemaa. Katolilainen Maud aikoo pelastaa tämän sielun.

”Ajattelin elokuvaa alusta alkaen nimenomaan henkilötutkielmana. Jotenkin se vain ohjautui kohti kauhua”, elokuvan käsikirjoittaja-ohjaaja Rose Glass, 30, kertoo puhelimitse Lontoosta. Hän esitteli esikoiselokuvansa idean rahoittajille nimenomaan jännittävänä katsomiskokemuksena.

”Genrenäkökulma pehmentää potentiaalisesti masentavia ja raskaita aiheita. Yritin kyllä pitää huolen, että ymppäämäni kauhuelementit palvelevat tarinaa ja päähahmoa eivätkä pelkästään saa katsojia säikähtämään – vaikka sekin on kivaa.”