Nero ja naiset

Auguste Rodin -draama herättää intohimoja.

ELOKUVA 19.01.2018 06:00
Kalle Kinnunen

Vincent Lindon on Auguste Rodin. © CINEMA MONDO

Hyvä elokuva syntyy kuin veistos: pitää olla paljon, josta voi karsia epäolennaisen.

”En halua suunnitella elokuvaa ja sitten vain toteuttaa tuota suunnitelmaa kuvauksissa”, yli 30 elokuvaa ohjannut Jacques Doillon, 73, kertoo.

Veteraanin pitkään kehittelemä Rodin esittää kuvanveistäjä Auguste Rodinin (1840–1917) uudistajana, joka ”pohjusti 1900-luvun taideajattelun rakenteet”.

Ennen kuin Rodin vei mukaansa, Doillon oli jo antamassa periksi elokuvantekijänä.

”Nykyään Fellini, Antonioni ja Pasolini eivät voisi tehdä elokuvia”, ohjaaja väittää. Rahoittajien, television ja tähtien asettamat paineet kovenevat. Kokeilemiseen ei jää aikaa.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Valinnat
Ooppera

Savonlinnan oopperajuhlien uusi taiteellinen johtaja tavoittelee maagisia elämyksiä.

ELOKUVA

Gary Oldman muuttui Winston Churchilliksi.

Novellikokoelma

Sotilaita uudesta näkökulmasta.

Romaani

Voiko vahinkoraiskaajalle antaa anteeksi?

SARJATÄRPIT

Sisältö