Kolme naista Kalliossa

Sofi Oksasen kirjasta tuli kylmä elokuva.

Elokuva 08.03.2019 06:00
Kalle Kinnunen

Roosa Söderholm. © Ville Juurikkala / Oktober Oy

Tinkimättömyys ja viileys ovat adjektiivit, jotka Katja Gauriloffin ohjaama Sofi Oksanen -filmatisointi Baby Jane tuo mieleen. Tyylilajina on korotettu todellisuus, jossa mielenliikkeet visualisoidaan ankarin kontrastein ja päällekäyvillä kuvakulmilla. Tunteet ovat silti etäisiä.

Jonna (Roosa Söderholm) saapuu Helsinkiin opiskelemaan ja juhlimaan. Eräänä villinä yönä hän tapaa Pikin (Maria Ylipää), joka ottaa viattoman naisen suojelukseensa. Rakkaustarinasta tulee sairauskertomus. Tyylikäs, karismaattinen ja tarpeen tullen karski Piki on sisältä rikki. Suuri osa tarinasta sijoittuu asuntoon, josta Piki ei paniikkihäiriönsä vuoksi uskalla ulos. Nimi viittaa elokuvaan Mitä tapahtuikaan Baby Janelle, jossa entinen elokuvatähti jää kartanossaan vangiksi ja toisen armoille. Jonnasta ei kuitenkaan tule ilkiötä, vaikka Piki eksäänsä tarttuen lietsoo julmaa kolmiodraamaa. Bossa (Nelly Kärkkäinen) saa ainoan aikuisen roolin.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Valinnat
Sarjakuvat

Sarjakuvauutuuksissa miehen elämää valottavat myös Black Peider ja Mamoud.

romaani

Aris Fioretosin proosa on aistikasta.

Teatteri

Helene Schjerfbeck -näytelmä pohtii taiteilijakuvausten hankaluuksia ja on tarkoituksella hankala itsekin.

Esseekokoelma

Rooma näyttäytyy vapautumisen kaupunkina kulttuuritoimittaja Sara Ehnholm Hielmille.

musiikki

Minja Koski laulaa Kuhmosta ja Lahdesta.

viinitärpit

telä-Afrikan viljellyin rypälelajike on viinibisneksen muuntautumiskykyinen kymmenottelija.

Sisältö