”Nykytaide on itseään toistava rituaali” – Cannes-voittaja The Square kiihtyy lauma-ajattelun kritiikiksi

Kyseessä ei ole taidemaailman parodia. Jos olisi, elokuvan pitäisi olla julmempi, sanoo ohjaaja Ruben Östlund.
Elokuva 18.11.2017 19:28
Elisabeth Moss ja Claes Bang taiteellisina.
Elisabeth Moss ja Claes Bang taiteellisina. © Platform Produktion

Elokuva näyttää ensin taidemaailman satiirilta. Päähenkilö on tukholmalaisen nykytaiteen museon johtaja. Museossa on uusi näyttely ”Peilejä ja sorakasoja”. Se koostuu sorakasoista. Uusiin teoksiin kuuluu maahan rajattu neliö, jonka nimi on ”Neliö”. Kun museokävijä astuu neliöön, hänen tulee olla luottavainen ja avulias.

”Nykytaide on itseään toistava rituaali. Suurin osa perustuu kliseeseen: otat jotain tuttua ja rikot konventiota ihan vähän”, sanoo The Squaren ohjaaja Ruben Östlund.

”Käyn usein nykytaiteen museoissa. Kaikissa on huone, jossa on muutama esine lattialla. Peilejä ja soraa.”