Kohti parempaa

Tanskalaisohjaaja kertoo Astrid Lindgrenin kasvutarinan.

elokuva
Teksti
Kalle Kinnunen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Tunnettujen ja etenkin pidettyjen henkilöiden elämäkertaelokuvilla on kaupallista kysyntää. Puhuttelevan näkökulman keksiminen edellyttää kuitenkin sekä älyä että rohkeutta.

Tanskalaisen Pernille Fischer Christensenin ohjaama ja yhdessä maanmiehensä Kim Fupz Aakesonin kanssa kirjoittama ruotsalaiselokuva Nuori Astrid olisi kiinnostava, vaikka sen päähenkilön sukunimeä ei tietäisi. Elokuva kertoo Astrid Lindgrenin elämästä 1920- ja 1930-luvuilla, ennen kirjailijuutta. Kun Lindgren oli 19-vuotias ja asui vielä kotona, hän sai aviottoman lapsen, jonka isä oli paikallislehden päätoimittaja. Vanhemmat häpesivät tytärtään ja halusivat tästä eroon. Yksinhuoltajuus ei ollut mahdollista, joten Lindgren lähti Tukholmaan töihin ja joutui antamaan poikansa sijaisäidille Kööpenhaminaan.

Päähenkilöä kohdellaan kaltoin, mutta elokuva ei ole uhri- saati marttyyritarina. Turvaverkkojen pettäessä ja illuusioiden karistessa tytöstä kasvaa määrätietoinen nainen.

Kärsimystä enemmän Christenseniä kiinnostaa lupaus arjen lämpimästä puolesta. Nuori Astrid tuntuu myötäilevän klassisia sosiaalidemokraattisia ihanteita. Samalla se noudattaa lindgreniläisen optimistista ja silti vaarat tunnustavaa maailmankuvaa. Mielikuvituksesta saa voimaa, mutta sinne ei ole varaa paeta. Tympeimpienkin henkilöiden ratkaisut perustellaan ymmärrettävästi, vaikka heitä ei vapauteta vastuusta.