Maahanmuuttajat käyttävät kuolleiden identiteettejä – valeperhe

Ohjaaja Jacques Audiard halusi välttää elokuvassaan empatiaa ja sääliä.

elokuvat
Teksti
Kalle Kinnunen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Tamiliperhe ei osaa ranskaa, ei englantiakaan. Uusi kotipaikka Pariisin esikaupunkilähiössä on huumekaupan keskus. Turvallisuuden tunteen hälvetessä perheenisän mitta tulee täyteen.

Cannesissa Kultaisen palmun voittanut Dheepan ei ole tavanomainen maahanmuuttajakuvaus. Elokuvan perhe on valeperhe, joka käyttää kuolleiden identiteettejä. Isällä on Dheepan-nimisen miehen passi.

Usein maahanmuuttoa käsittelevät elokuvat näyttävät sortoa ja rasismia. Dheepan kulkee eri latua.

”Perinteinen lähestymistapa herättää empatiaa ja sääliä. Niitä halusin nimenomaan välttää”, sanoo elokuvan ohjaaja Jacques Audiard.

Hänet tunnetaan parhaiten algerialaistaustaisen rikollisen nousua kuvaavasta Profeetasta. Nyt häntä kiinnosti valeperheen sisäinen dynamiikka.