Painajainen perheissä

Yhteiskunnallinen satiiri on vahvoilla Oscar-veikkauksissa.

elokuva 31.01.2020 06:00
kalle kinnunen
Kellariväki kuuluu Parasiten hahmokaartiin.
Kellariväki kuuluu Parasiten hahmokaartiin. © Future film

Korealainen Parasite on alati vetävämmäksi kiihtyvä jännitystarina, jossa huijausten vyyhti lähtee raiteiltaan ja johtaa hulluun tapahtumaketjuun. Se on myös yhteiskunnallinen satiiri täynnä kekseliäitä vertauskuvia. Tapahtumapaikka on Soul. Valtarakenteet ovat samat kuin kaikkialla maailmassa.

Ohjaaja-käsikirjoittaja Bong Joon-Ho rakentaa tasot poikkeuksellisella taidolla. Hän iskee silmää panemalla elokuvan henkilöt puhumaan parissakin kohtauksessa vertauskuvista, kuin ohimennen. Temppu on perusteltua omakehua. Metaforien runsaudesta huolimatta tarina liikkuu hienosti ja herättää tunteita.

Parasiten tarina alkaa juonittelusta. Kimin perheen teini-ikäinen poika Ki-woo saa mahdollisuuden ryhtyä erittäin vauraan Parkin perheen tyttären Da-hyen opiskeluavustajaksi. Kimit ovat työväenluokkaisia ja kouluttamattomia. Ki-woo ei ole opiskellut asioita, joita hän Da-hyelle opettaa. Nopea äly riittää. Rikkaat ovat hyväuskoisia.

Parkin perheen poika tarvitsee taideterapeutin. Ki-woo junailee sisarensa tehtävään. Pian tarjoutuu mahdollisuus järjestää potkut Parkien autonkuljettajalle. Tähän työhön hoidellaan isä-Kim. Parkien pitkäaikainen kodinhoitaja lavastetaan epärehelliseksi. Nyt Kimin perheen äiti saa kätevästi suosituksen. Väliäkö sillä, että entinen kodinhoitaja, melkein eläkeikäinen kiltti nainen, menettää nyt kaiken.

Uuden palvelusväen sukulaisuussuhteet säilyvät pienin valhein salassa. Parkit eivät hoksaa, että heidän perheeseensä on soluttautunut toinen perhe. Kun Parkit lähtevät lomailemaan, Kimit asuvat ja juhlivat talossa kuin omassaan. Samalla tulviva sadevesi täyttää Kimien oman, rähjäisen kellariasunnon, jonne aiemminkin valui kadulta känniläisten virtsaa.

Näppärä vedätys on vasta pohjustusta. Jo ennen puoliväliä koittaa paljastus, jonka jälkeen ökytalon mikroyhteiskunta on matkalla kohti konfliktia. Parasite saattaa näyttää yhteiskunnalliselta realismilta, mutta se on trilleri. Yhteenotosta tulee vääjäämättä verinen.

 

Parasite on moniselitteinen nimi. ”Loinen” voi olla kuka tahansa, mutta se on aina toinen. Bong ei rakentele yksinkertaisia viholliskuvia, vaikka hän näyttää epäoikeudenmukaisuuksia ja kiusallisia nöyryytyksiä, tekee nautittavan tarkkoja havaintoja yhteiskunnallisesta hierarkiasta ja nauraa keinoille, joilla omaa asemaa kussakin porukassa korostetaan. Parkit ovat yhtä samaistuttavia kuin Kimit, eikä elokuva kiistä vauraan elämäntavan houkuttelevuutta. Sisältöä elämään ei vauraus heille tuo, mutta Kimitkin ovat monella tapaa koomisia juntteja.

Kumpikin perhe reagoi yhtä primitiivisesti, kun ulkoiset tekijät uhkaavat. Radikalismiksi riittäisi jo Bongin perushavainto siitä, kuinka tragikoomista on, että otamme vallitsevat rakenteet ja arvot annettuina. Aina on kellari-ihmisiä, joilla menee vielä huonommin, ja he ovat ylemmäs päässeille vihollisia.

Parasite on vahvoilla Oscar-veikkauksissa jopa parhaan elokuvan ja ohjauksen kategoriassa. Se ei ole tavatonta vieraskieliselle elokuvalle, mutta Bongin elokuva on niin raju, että noste on yllätys.

Yhdysvaltojen viihde-eliitin innostuminen elokuvasta tuntuisi viestivän, että yhteiskunnalliset jännitteet ovat poikkeuksellisen korkealla. Huomio on ansaittua, sillä Parasite on riemastuttavan hyvä elokuva.

Bong Joon-Ho: Parasite. Elokuvateattereissa. ★★★★

Valinnat
Elämäkerta

Aino Sibeliuksen tarina on koskettavaa kulttuurihistoriaa.

Sarjakuva

Filosofia aloittelijoille esittelee johtavia ajattelijoita sarjakuvan muodossa.

Tietokirjat

Elintarvikepetokset voivat olla ammattirikollisille huumekaupan turvallisempi vaihtoehto.

levy

Jouni Hynynen teki itselleen syntymäpäivälahjan.

Tanssi

Sivuaskel-festivaalin tähti Ivo Dimchev on kaukana perinteisestä tanssitaiteesta.

Sarjatärpit

Giri/Haji tarjoaa tyylikästä urbaanijännitystä idässä ja lännessä.

Sisältö