Jean-Luc Godard leikkii trenditekniikalla

Adieu au langage 3D kokeilee kolmiulotteisuuden mahdollisuuksia.

elokuvat
Teksti
Matti Komulainen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Ranskalaisohjaaja Jean-Luc Godard vei kameran kaduille. Käsivaralta kuvattuihin teoksiin latautui elämänmakua, jota palvottiin elokuvan uutena aaltona kautta maailman 1960-luvulla.

84-vuotiaana Godard tekee edelleen mitä haluaa, ja miten haluaa. Adieu au langage 3D on paitsi kokeilu kolmiulotteisuuden mahdollisuuksista, myös elokuvaessee ajastamme.

Teos seuraa välähdyksinä kahden pariskunnan kohtaamisia. Välillä koiran silmin todistettuun kuvastoon mahdutetaan kaikkea luonto-otoksista draamaan, joka on kuin konkarin varhaistöistä. Ohessa kertoja filosofoi tyyliin ”maailma pelkistyy seksiin ja kuolemaan” muun muassa Sibeliuksen soidessa taustalla.

 

Festivaaleilla teos on herättänyt ristiriitaisia tunteita. Cannesin jury palkitsi sen tuoreeltaan, Islannin Stockfishissä taas ihmeteltiin, onko keisari sittenkin munasillaan.