Mestarin saippuaa
Asghar Farhadi ohjasi romanttisen trillerin.

Espanjalaiskylä valmistautuu häihin. Laura (Penélope Cruz) saapuu pitkästä aikaa Argentiinasta kotiseudulleen mukanaan kaksi lastaan. Hänen entinen rakastajansa Paco (Javier Bardem) on Lauran suvulle historiallisesti kuuluneiden viinitilojen nykyinen omistaja ja viljelijä. Lauran siskon häät ovat hauskat ja humalaiset.
Yöllä Lauran 16-vuotias tytär kidnapataan. Melodraamasta ja vanhojen rakastavaisten jälleennäkemisestä tulee aamun koittaessa trilleri. Ollaan peruuttamattoman äärellä. Salaisuudet, jotka ennen sitoivat ihmisiä yhteen, ovat nyt hengenvaarallista valuuttaa.
Kaikki tietävät on erikoinen yhdistelmä vankkaa elokuvaosaamista ja saippuaoopperan emotionaalista holtittomuutta. Elokuva on yliampuva, jopa hupsu, mutta aina kohtuullisen vetävä.
Mikäli katsoja ei jo tietäisi, että ohjaaja on Oscar-palkittu iranilainen Asghar Farhadi (Nader ja Simin: ero), asiaa voisi olla vaikea uskoa.
Teemoilla on paljon yhteistä Farhadin aiempien kanssa: sosiaaliset pelit, ihmissuhteiden sanattomat sopimukset ja vastuut, ympäristön epäoikeudenmukaiset paineet. Kyse on jatkuvasti siitä, mitä ihmiset toisiltaan vaativat tai empatiaa kokien jättävät vaatimatta.
Siinä missä mestariohjaajan aiemmat ovat elegantisti askeleen katsojaa edellä, Kaikki tietävät poukkoilee eri suuntiin. Jo nimi paljastaa katsojalle asian, joka on juonessa muka loppupuolen suuri paljastus. Näitäkö sävyjä ohjaaja tosiaan tavoitteli? Näytteleminen on epätasaista ja suuret tunteet epäuskottavan rajalla.
Tekee mieli päätellä, että matka Iranista Espanjaan on kulttuurisesti Farhadille hieman liian pitkä. Tulkinta voi olla pinnallinen. Ehkei elokuva olekaan kaukana siitä toteavasta ironiasta, jota sille ilmeisesti nimen antanut Leonard Cohenin kappale pursuaa.
Mikäli odotukset säätää oikein, Kaikki tietävät on mukava, enemmän romanttinen kuin psykologisesti realistinen viihde-elokuva.
Tosielämän avioparia Cruzia ja Bardemia katsomaan tuleva yleisö saa todennäköisesti mitä janoaa. Visuaalinen eksotiikka kruunaa todellisuuspaon. Pedro Almodovárin luottokuvaajan Jose-Luis Alcainen kameralla on aurinkoiseen maaseutuumiljööseen jokseenkin epätodellinen ja houkutteleva, melkein erotisoiva kosketus.
Kaikki tietävät elokuvateattereissa.