Valkokankaan Fingerpori

Näyttelijä Mikko Kouki ryhtyi elokuvaohjaajaksi.

elokuva 11.10.2019 06:00
Kimmo Rantanen
Mikko Kouki.
Mikko Kouki. © Ari Heinonen

Sarjan tekijä Pertti Jarla antoi siunauksensa muttei puuttunut elokuvan tekemiseen, kun Fingerpori siirtyi valkokankaalle Mikko Koukin ohjaamana. Käsikirjoitus on Koukin ja Petja Lähteen.

”Maailma, henkilöt ja stripit ovat Jarlan”, Kouki kertoo. ”Tarina on minun ja Petjan. Teimme tarinan, johon etsimme sopivat stripit.”

Elokuvaan on upotettu nelisenkymmentä strippiä, mutta se viljelee myös Fingerpori-huumoria, joka on lähtöisin käsikirjoittajien kynästä.

”Mukana on repliikkeihin upotettuja ja tilanteisiin sovellettuja fingerporismeja. Tekeminen oli hyvin haasteellista. Sarjakuvassa ja elokuvassa on kuitenkin yksi yhteinen sana, kuva. Asioita pystyy kertomaan kuvallisesti.”

 

Osa Fingerporin hardcore-faneista ei ole ilahtunut elokuvahankkeesta, toiset odottavat sitä innolla. Jotkut pohtivat, miten Fingerporista edes on mahdollista tehdä elokuva.

Koukin mielestä Jarlan sarjakuva on hyvä lähtökohta elokuvalle: Fingerporin maailmassa ei ole rajoja, se syö ja sulattaa kaiken osaksi omaa todellisuuttaan.

”Esimerkiksi aikakaudet voivat olla sisäkkäin. Ympäristö viittaa menneisyyteen, mutta käytössä on tietokoneita ja muita moderneja laitteita.”

Sarjakuvista on Suomessa ennenkin tehty elokuvia, kuten lukuisat Pekka ja Pätkä -komediat. Sarjakuvafilmatisoinneissa on elokuvantekijöille se etu, että maailma ja henkilöhahmot ovat valmiina.

Kouki on nähnyt teatterin puolella, että sarjakuva voi toimia muissakin formaateissa. Hän on ollut tuomassa näyttämölle B. Virtasta, Viiviä ja Wagneria sekä myös Fingerporia, jonka teatteriversiokin on Petja Lähteen käsikirjoittama.

Elokuva koostuu episodeista, jotka rakentuvat Homeliuksen, Rivo-Riitan, Krapula-Päivin ja Heimo Vesan ympärille. Jokaisella on oma tarinansa, joka risteytyy muiden tarinoiden kanssa.

”Kaikissa niissä on läsnä rakkauden nälkä, sen menetys tai uuden etsiminen”, Kouki sanoo.

”Homeliukselta on vaimo lähtenyt ja Rivo-Riitta haluaisi löytää seuraa. Elokuva kertoo, mitä sitten tapahtuu.”

”Joskus ärsyttää, kun en ymmärrä vitsiä.”

Fingerporin maailma oli Koukille entuudestaan tuttu, mutta varsinaiseksi faniksi hän ei tunnustaudu.

”Lehdestä luen stripit joka päivä. Joskus ärsyttää, kun en ymmärrä vitsiä. Koko sarja on aika lailla puujalkaa, paljon homonyymejä, joissa sanalla on useampi merkitys. Elokuvassakin on muutama hemmetin huono vitsi, mutta ei se olisi Fingerpori ilman niitä.”

Sarjakuvan matka valkokankaalle kesti viisi vuotta. Sen verran aikaa on kulunut siitä, kun tuottaja Markus Selin otti yhteyttä ja kysyi Koukin halukkuutta ryhtyä ohjaajaksi.

Kouki tarttui tarjoukseen. Ohjaajakokemusta hänellä on teatterista runsaasti. Elokuvan puolella Kouki on aikaisemmin työskennellyt näyttelijänä, käsikirjoittajana ja ohjaajan assistenttina.

”Ohjaaminen oli kokonaisvaltainen matka”, Kouki sanoo.

”Pääsin tekemään hyvien ammattilaisten kanssa. Yhteistyö kuvaajan ja leikkaajan kanssa vei syvemmälle elokuvantekoon. Koko ajan oppi ja kehittyi.”

Jatkoa seuraa, sillä Kouki paljastaa tekevänsä pohjatöitä pariinkin filmiin. Hän kirjoittaa Seili-nimisen elokuvan käsikirjoitusta yhdessä Satu Rasilan kanssa. Hanke on rahoittajakierroksella.

”Se on iso tuotanto, on saaristoa, kuvauksia Ruotsissa ja epookkia. Hyvin erilainen kuin Fingerpori.”

Mikko Kouki: Fingerpori. Ensi-ilta 18. lokakuuta.

Valinnat
romaani

László Krasznahorkai on Unkarin Kafka.

elämäkerta

Jari Tervon Loiri on hämmentävä kirja, enimmäkseen hyvällä tavalla.

levy

dekkarit

Ilkka Remes ja Max Seeck ovat kotimaisen trillerin kärkinimet.

Lausunta

Niko Hallikaisen monologien tehtävä on hämmentää.

levytärpit

Christian Tetzlaff hemmottelee Sibeliuksen ystäviä.

Sisältö