Ei enää yllätyksiä elokuvien seksikohtauksien näyttelijöille – Metoo loi kysynnän uudelle ammattikunnalle

Kansainvälinen metoo-liikehdintä sai näyttelijät vaatimaan ammattimaisempaa seksikohtausten suunnittelua. Pia Rickman on Suomen ensimmäinen läheisyyden koreografi.
Elokuva 29.2.2020 12:03
Meri Parkkinen
Izabella Scorupco ja Pierce Brosnan näyttelivät GoldenEye -elokuvan seksikohtauksessa vuonna 1995. © Keith Hamshere/Getty Images

Pitkä intensiivinen tuijotus päättyy suudelmaan, kun mies vetää naisen yllättäen lähelleen. Naisen käsi alkaa availla miehen paidan nappeja. Suudelma jatkuu, ja pari puskee toisiaan eteisestä sisälle asuntoon.

Valkokankaalla kiihkeältä näyttävä seksi vaatii kuvauksissa täsmällisen koreografian. Simuloitu seksi saadaan näyttämään aidolta oikeilla kuvakulmilla, liikkeiden koreografialla, puvustuksella sekä näyttelijäntyön tekniikoilla.

Tämän erikoisosaamisen ammattilaisia ovat läheisyyden koreografit. Ammattikunta on syntynyt ja sen kysyntä on kasvanut sen jälkeen, kun #Metoo-liike nosti esiin kulttuurialan seksuaalisen häirinnän.

Maailmanlaajuinen liikehdintä vaikutti myös Pia Rickmaniin, 40, joka on työskennellyt vuosia suomalaisissa tv- ja elokuvatuotannoissa apulaisohjaajana ja tuotantopäällikkönä. Rickman on tehnyt töitä muun muassa Tuntematon sotilas (2017), Missä kuljimme kerran (2011) ja FC Venus (2005) -elokuvissa.

”Yli 10 vuotta alalla olleena olen nähnyt monenlaisia toimintatapoja. Metoon myötä heräsin itsekin miettimään, miten tuotannoissa, joissa olen työskennellyt, on otettu näyttelijät huomioon.”

”Halusin tutkia, miten kohtauksista voisi tehdä parempia ja turvallista sekä näyttelijöille että työryhmälle”, hän kertoo. 

Keväällä 2019 Rickman löysi Iso-Britanniasta etsimänsä ohjaajan koulutusta täydentävän ohjelman, jossa pääsi erikoistumaan läheisyyden koreografiaan. Intimacy on Set -organisaatio tuo yhteen alan osaajia sekä kouluttaa sertifioituja läheisyyden koreografeja. Verkoston perustaja on alan pioneeri, englantilainen Ita O’Brien.

Rickmanin täydennyskoulutus on jatkunut vuoden 2020 alusta työelämässä, ja verkosto antaa edelleen mentorointitukea.

 

Siinä missä stunt-koordinaattori suunnittelee turvalliset taistelukohtaukset, läheisyyden koreografi toteuttaa turvalliset alaston- ja seksikohtaukset elokuvissa ja teatterissa.

”Ensimmäiseksi keskustelen ohjaajan ja näyttelijöiden kanssa siitä, mitä kohtauksella halutaan sanoa. Myös seksikohtaus on aina edistämässä tarinaa, muuten sitä ei olisi käsikirjoituksessa”, Rickman kertoo.

”Näyttelijöiden kanssa käydään läpi, mihin heitä saa ja ei saa koskea sekä mitä kuvissa saa näkyä. Tämä yhdistetään siihen, miltä kohtauksen halutaan näyttävän. Koreografia laaditaan tältä pohjalta.”

Kun kohtauksen tarkoitus on selkeä kaikille tekijöille, päästään itse kohtauksen koreografian luomiseen. Valmis suunnitelma on kuin sekoitus tanssikoreografiaa ja käsikirjoitusta.

Sovituilla liikkeillä on järjestyksensä ja rytminsä kuin tanssissa, mutta myös sanallinen kuvailu tapahtumista on osa koreografiaa.

Koreografi Pia Rickman. © Marta Ferreira

”Kenenkään ei haluta tuovan omia seksikokemuksiaan työpaikalle.”

Aluksi näyttelijät harjoittelevat kohtausta puhuen siinä tapahtuvat liikkeet läpi. Se voi kuulostaa esimerkiksi tältä: kosketan oikealla kädellä poskeasi, pieni tauko, suutelen kaksi kertaa hitaasti kaulaasi ja lasken samalla vasemman käteni vyötäröllesi.

Seuraavissa vaiheissa mukaan lisätään fyysinen toiminta ja harjoitusten edetessä puhe jää pois. Lopuksi ollaan siinä muodossa, joka näkyy valmiissa teoksessa katsojille.

Tärkeintä on, että näyttelijät tietävät koko ajan, mitä ollaan tekemässä ja että siihen on heidän suostumuksensa.

Yllätyksiä ei saa tulla kenellekään, ei kameran edessä tai takana.

”Perinteisesti näitä kohtauksia on tehty niin, että näyttelijöitä on saatettu pyytää improvisoimaan kohtauksia ’no, kokeillaanpa mitä tapahtuisi’ -mentaliteetilla. Silloin otetaan isoja riskejä, kun asioista ei ole sovittu ennakkoon”.

Läheisyyden koreografi voi tarjota näyttelijöille metodeja, joilla tukea heidän työtään kohtauksessa. Näyttelijä saattaa hakea roolihahmolleen ominaista liikekieltä esimerkiksi tarkastelemalla eläimiä.

”Näyttelijä voi tutkia, kuinka villikissat parittelevat ja ottaa siitä vaikutteita hahmolleen. Syntyykin roolihenkilölle ominainen rytmi liikkua ja tapa äännellä.”

Ajatus eläimestä liikekielen taustalla voi helpottaa tekemään eroa itsensä ja hahmonsa välille.

”Kenenkään ei haluta tuovan omia seksikokemuksiaan työpaikalle. Kun kohtauksella on selkeä koreografia, ei näyttelijän tarvitse pelätä paljastavansa jotain yksityistä. Lisäksi kohtauksen toistaminen samanlaisena useita kertoja on helppoa, kun sillä on sovitut askeleet.”

Läheisyyden koreografi voi tukea tuotantoa myös tarjoamalla uskottavaan tarinankerrontaan vaadittavaa tietoa. Apu voi olla tarpeen kun tarinassa tulee ottaa huomioon kulttuurisidonnaisia tapoja seksuaalisuudessa.

“Näin vältetään toistamasta vahingollisia stereotypioita tai muuten latteaa, kulunutta kuvastoa”, Rickman sanoo.

 

Pia Rickman esiintyi Actors Academy Finlandin keskustelutilaisuudessa helmikuussa 2020. © Nita Arpiainen

Ensimmäisen kerran läheisyyden koreografin ammattinimikettä käytettiin vuonna 2018 yhdysvaltalaisessa The Deuce – televisiotuotannossa.

Näyttelijä Emily Meade pyysi saada 1970-luvun pornoteollisuudesta kertovan sarjan toiselle tuotantokaudelle mukaan asiantuntijan, joka opastaisi simuloitua seksiä sisältävissä kohtauksissa.

Läheisyyden koreografeja oli aiemmin hyödynnetty teattereissa, mutta sielläkään asiantuntijoille ei ollut ollut. Työ ei ollut ollut järjestäytynyttä.

Rickman puhuu #metoo:sta ja vuoden 2017 tapahtumista vedenjakajana.

“Ennen väkivaltaa saatettiin kuvata ilman stunt-koordinaattoria, mutta tänä päivänä se ei tulisi mieleenkään. Tuottaja käy tuotantoa suunnitellessaan yhdessä ohjaajan kanssa läpi, missä kohtauksissa erikoisasiantuntijan apu on tarpeen. Toisin kuin aikaisemmin, nyt myös  alaston- ja seksikohtaukset aletaan nähdä tällaisina”, Rickman sanoo.

Kysyntä on kasvanut senkin takia, että suoratoistopalveluiden suosio on lisännyt televisiotuotantojen määrää. Samalla aiheet ovat moninaistuneet ja myös seksiä käsittelevää sisältöä kuvataan televisioon aiempaa enemmän.

Muun muassa Yhdysvaltain näyttelijäliitto SAG-AFTRA on suositellut näyttelijöitä työskentelemään alastonkohtauksissa ainoastaan, jos kuvauksiin on palkattu läheisyyden koreografi.

 

Tällä hetkellä Rickman työskentelee Suomessa elokuvan kuvauksissa sekä kouluttaa alan tekijöitä. Lisäksi hän on näyttelijäntyönlehtori University for Creative Arts -yliopistossa, Etelä-Englannissa.

Rickman suunnittelee myös yhdessä Ruotsin- ja Tanskan-kollegojensa kanssa oman pohjoismaisen organisaation perustamista. He pyrkivät lisäämään läheisyyden koreografin työn tunnettavuutta, sekä helpottamaan uusien tekijöiden kouluttamista tulevaisuudessa.