Raskas musiikki, painava hiljaisuus

Darius Marderin Sound of Metal -elokuvan päähenkilö menettää kuulonsa ja samalla otteen itseensä.

elokuva
Teksti
Kaisu Tervonen

Elokuva alkaa hevibändin kiertueen keikalta: Ruben (Riz Ahmed) takoo rumpuja hänen tyttöystävänsä (Olivia Cooke) soittaessa kitaraa ja huutaessa mikkiin. Kesken keikan Rubenin kuulo alkaa kadota. Kovaäänisen musiikin soittajaa uhkaa kaikkien äänien menettäminen.

Lääkäri sanoo Rubenille, että tämän on lopetettava soittaminen ja varjeltava kuulonsa rippeitä. Entinen huumeaddikti joutuu jättämään kiertueen kesken ja tyttöystävänsä tien päälle. Itse hän aloittaa hoitojakson kuurojen yhteisössä.

Sound of Metal voisi yhtä hyvin kertoa avioerosta tai masennuksesta. Draaman pohjana on itsensä uudelleen määritteleminen menetyksen jälkeen.

”Tiesin, että ihmisillä olisi ennakkoluuloja. He ajattelisivat, että ’en halua katsoa elokuvaa heavy metalista’, ’en halua katsoa elokuvaa addiktiosta’ tai ’en halua katsoa elokuvaa rumpalista’”, yhdysvaltalainen Darius Marder sanoo.

Hän on ohjannut Sound of Metalin ja kirjoittanut sen yhdessä veljensä Abraham Marderin kanssa.

”Tarina on itse asiassa hyvinkin universaali. Katsojan ei tarvitse olla kuuro tai metallifani kokeakseen tässä jotain.”

 

Kaikki eivät olleet yhtä varmoja tarinan vetovoimasta. Darius Marder valmisteli esikoiselokuvaansa yli kymmenen vuotta. Sinä aikana moni tuottaja ja rahoittaja ehti osoittaa kiinnostuksensa mutta tiputtautua sitten projektista.

”Elokuvan rahoittaminen on täällä supervaikeaa. Keskeinen kysymys on tarinan yleismaailmallisuus, se yhdistyy ihmisen mielessä rahaan. Yhdysvalloissa monet laittavat projektin ikään kuin takataskuunsa ja odottavat jotain, esimerkiksi ison tähtinimen kiinnittämistä elokuvaan”, Marder kertoo.

Käsikirjoittaja-ohjaaja lensi tapaamisiin, järjesti kokouksia ja päivällisiä näyttelijöiden kanssa omalla rahallaan.

”Ja minulla ei ole edes sairausvakuutusta lapsilleni.”

Lopulta rahoitus järjestyi vain 12 päivää ennen kuvausten alkamista. Odottelun jälkeen itse kuvaukset hoituivat neljässä viikossa.

 

Äänityö on keskeistä elokuvassa, joka kertoo kuulon menettämisestä. Välillä äänet kuullaan Rubenin kulmasta kaukaisina ja kaikuvina. Marder ja ranskalainen äänisuunnittelija Nicolas Becker äänittivät stetoskooppien ja herkkien mikrofonien avulla pääosaa näyttelevän Riz Ahmedin kropan ääniä: hengitystä ja kallon huminaa. Äänisuunnittelu palkittiin lopulta Oscarilla.

Suomalaisetkin voivat kokea palkinnosta ylpeyttä: Heikki Kossi, Kari Vähäkuopus ja Pietu Korhonen ovat tehneet elokuvan jälkiäänitteiset tehosteäänet. Vaikka suomalaisia ei palkittu, foley-ääninä tunnetuilla tehosteilla on elokuvan äänimaisemassa tärkeä rooli.

Marderin ohjauksessa korostui pyrkimys autenttisuuteen. Sound of Metal kuvattiin tarinan kronologisessa järjestyksessä. Pääosanäyttelijä Ahmed opetteli soittamaan rumpuja ja piti korvissaan kohinaimplantteja, jotta ei kuulisi ääniä, joita hänen hahmonsakaan ei kuule. Kuurojen yhteisö koostuu kuuroista näyttelijöistä.

”Kuvittelu ei kiinnosta minua”, Marder sanoo.

”Usein fiktioelokuvien kuvauksissa yritetään häivyttää todellisuus ja sitten rakentaa se uudelleen. En halua tehdä niin. Haluan ottaa vastaan sen, mikä on aitoa, likaista ja olennaista.”

Marder kuunteli tarkasti kuuroja neuvonantajia ja näyttelijöitä.

”Olen paljon kiinnostuneempi siitä, mikä on totta, kuin siitä, mikä on minun ideani.”

 

Kiitos seurasi Oscar-gaalassa, jossa Sound of Metal tavoitteli kuutta pystiä. Voitto tuli äänitöiden ohella parhaasta leikkauksesta.

Seuraavan elokuvan rahoittaminen lienee mainenosteen ansiosta vähän helpompaa.

”Sen on parasta olla paljon helpompaa!”

Sound of Metal elokuvateattereissa rajoitetussa levityksessä. Arvioitu laajempi ensi-ilta 17.5.