Perhe on tärkein

Arvio: Ensilumi on poikkeuksellinen suomalaiselokuva.

elokuva
Teksti
Kalle Kinnunen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Syyskausi 2020 on suomalaisen elokuvan kaikkien aikojen monipuolisimpia ja laadukkaimpia. Ensi-iltaan on jo tullut hyvin erilaisia onnistuneita teoksia: draamaa, kuten Zaida Bergrothin Tove ja Ulla Heikkilän Eden, sekä dokumentteja, kuten Joonas Neuvosen Lost Boys ja Virpi Suutarin Aalto. On kohtalon ivaa, että ne valmistuvat korona-aikana, kun yleisö välttelee elokuvateattereita.

Yhtä harmillista on suurten elokuvafestivaalien lamaantuminen maailmalla. Ilman niitä ei ole paikkaa, josta pienet, vielä melko tuntemattomien tekijöiden hienot teokset saisivat kansainvälisen ponnahduslautansa.

Hamy Ramezanin ohjaama ja käsikirjoittama Ensilumi on kauden kotimaisista todennäköisimmin se, joka olisi herättänyt merkittävää huomiota millä tahansa tärkeällä elokuvafestivaalilla. Se on hallittu ja vaikutuksen tekevä elokuva, joka tuntuu suurelta ja jää viimeisten kuvien jälkeen mieleen kiertämään.