Arvio: Ainoat oikeat on ylipitkä naisten fantasia

Saara Cantellin ja Outi Keskevaarin komedian sankarittaresta tulee pääministerin morsian.

Anna-Maija Tuokko
Teksti
Kalle Kinnunen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Tavallinen nainen, ammatiltaan fysioterapeutti, rakastuu Suomen pääministeriin. Suhde yritetään pitää salassa. Vallan suljettujen ovien takana nainen on kuin ihmemaassa.

Ei, Ainoat oikeat ei tulkitse Susan Kurosen elämää. Tutun kuuloisesta lähtökohdasta huolimatta elokuva on puhtaasti fiktiivinen viihdyke. Romanttisen komedian kolmiodraamaan kuuluu myös henkivartija, johon fysioterapetti Hanna (Anna-Maija Tuokko) ensin ihastuu.

Saara Cantell on ohjannut henkilövetoisia elokuvia, joissa on vahvoja naisrooleja. Kohtaamisia onnistui olemaan ilmeeltään tässä ajassa kiinni, mutta tarinoiltaan ajaton. Tähtitaivas katon yllä kertoi kunnianhimoisesti kolmen sukupolven naisista samassa talossa. Siksi saattaa yllättää, että Cantell tekee nyt romanttista komediaa, elokuvan lajityypeistä kaavamaisinta.

Aiheesta ensin Me Naisiin jatkokertomuksen kirjoittaneen Outi Keskevaarin käsikirjoitus on avoimesti perinnetietoinen ja yrittää samalla väistää ilmeisimmät juonen kliseet. Toimivia rakenteita on lainattu Sinkkuelämää-sarjasta ja Bridget Jones -elokuvista: Hanna viettää vapaa-aikaansa kolmen läheisen ystävänsä kanssa, ja heidän rennoilla keskusteluillaan avataan katsojalle kätevästi taustoja ja motiiveja.

Persoonallista ja ilmeisen realistista taas on se, että liberaali kaupunkilainen sinkkukolmikko juo alkoholia tavalla, joka saisi terveysviranomaiset kauhun valtaan. Naisten kielenkäyttö on roisia, muttei rajumpaa kuin Sinkkuelämässä.