Ei aliarvioida kriitikkoa!

Kiasma
Teksti
Karri Kokko
Julkaistu yli kolme vuotta sitten
kim levin

Kiasman minimalismia esittelevän ison näyttelyn kylkeen on liitetty mainio pikku installaatio, joka valottaa taidekenttään olennaisesti kuuluvan kriitikon työtä.

Muistiinpanoilla varustettuja kutsukortteja taidekriitikko Kim Levinin kokoelmista.

Amerikkalainen taidekriitikko Kim Levin aloitti uransa 1975. Siitä lähtien hän on säilyttänyt kaikki näkemiinsä näyttelyihin liittyvän materiaalin, kuten kutsukortit ja lehdistöesitteet. Materiaalista ainutlaatuisen tekevät Levinin niihin kirjoittamat omat muistiinpanot.

Kolmenkymmenen vuoden ajalta kertynyt aineisto on valtava. Ahkera kriitikko kolusi Manhattanin gallerioita ja museoita parhaimmillaan 50 näyttelyn viikkovauhdilla.

Valtaosan tuosta ajasta Levin kirjoitti arvioitaan paikalliseen vaihtoehtolehteen Village Voiceen. Laajempien arvioiden lisäksi hän laati lehdelleen joka viikko myös lyhyempiä näyttelysuosituksia. Nuo kahdenkymmenen sanan nerokkaat tiivistykset olivat Levinin varsinainen leipälaji.

Amerikkalainen taiteilija John Salvest innostui Levinin ”pakonomaisesta ja järjestelmällisestä” dokumentoinnista ja kokosi aineistosta nyt Kiasmassa esillä olevan installaation.

Levinin omaperäisin merkinnöin varustamat kutsukortit ja tiedotteet tarjoavat ainutlaatuisen näköalan siihen usein vähäteltyyn mutta yhtä kaikki tärkeään työhön, jota kriitikot tekevät. Tuo työ dokumentoi ja monessa suhteessa myös määrittää sen, mitä me taiteesta ajattelemme.

Teksti
Karri Kokko

Kim Levin: Reittejä ja merkintöjä 1975–2004 Kiasmassa 1.2.2009 saakka.

Lue Kiasman minimalisminäyttelyä käsittelevä juttu ”Ei tarvitse ymmärtää” SK:sta 42/2008 (ilm. 17.10.2008).