Eero Saarisen TWA-terminaalista tulee osa luksushotellia New Yorkissa

Kulttuuri 5.11.2013 09:30

Suomalaisarkkitehti Eero Saarisen suunnittelema lentokenttäterminaali New Yorkissa herää pian uuteen elämään.

Siipensä levittänyttä lintua muistuttava TWA Flight Center avautuu viimeistään alkuvuodesta 2016 osana hotellia ja kongressikeskusta, mikäli yhdysvaltalaista Standard-hotelliketjua johtavan André Balazsin suunnitelmat toteutuvat suunnitellussa aikataulussa.

Avaruusajan henkeen rakennettu terminaali on seissyt tyhjillään 12 vuotta. Vuonna 1962 valmistunutta TWA-terminaalia pidetään yhtenä maailman merkittävimmistä lentokenttärakennuksista.

Yleisö pääsi poikkeuksellisesti tutustumaan terminaaliin lokakuun puolivälissä, viimeistä kertaa ennen kuin muutostyöt alkavat.

John F. Kennedyn kansainvälisellä lentokentällä sijaitsevan terminaalin molemmille sivuille rakennetaan kaksi viisikerroksista hotellisiipeä, joihin tulee yhteensä 300 huonetta.

Itse terminaaliin sijoitetaan hotellin sisääntuloaula sekä ravintoloita ja kokoustiloja, jotka tulevat osin alkuperäisiin vastaaviin tiloihin. Lähtöselvitystiskien paikalle on suunnitteilla hotellin vastaanotto.

Alustavien tietojen mukaan työt käynnistyvät vuoden 2014 ensimmäisellä tai viimeistään toisella neljänneksellä.

Tunnelma palautetaan 1960-luvulle

Helsingin rautatieaseman suunnittelijan, arkkitehti Eliel Saarisen ja tekstiilitaiteilija Loja Saarisen poika Eero Saarinen piirsi terminaalirakennuksen 1950-60-lukujen vaihteessa Trans World Airlines -lentoyhtiön käyttöön.

Terminaali suljettiin vuonna 2001, kun TWA fuusioitui American Airlinesin kanssa. Vuonna 2006 kokonaisuudesta purettiin kaksi siipirakennusta.

Jäljelle jääneessä päärakennuksessa on järjestetty viime vuosina juhlatilaisuuksia ja näyttelyitä.

Rakennuskompleksin etupuolelle rakennettiin vuonna 2008 JetBlue-halpalentoyhtiön terminaali, joka on yhä käytössä.

JFK:n rakentamisesta ja kehittämisestä vastaava päällikkö James Steven vakuuttaa, että rakennus saa André Balazsin hotellihankkeessa arvoisensa kohtelun.

Stevenin mukaan Balazs on äärimmäisen innostunut Saarisen designista. Tarkoitus on palauttaa tunnelma 1960-luvulle.

”Balazsin valitsema arkkitehti on tehnyt paljon työtä, jotta tulevat hotellisiivet ja niihin käytettävät materiaalit on saatu sopimaan suojellun rakennuksen rinnalle. Katsojan silmä näkee yhä sen, mikä hänen pitääkin nähdä, eli Saarisen työn”, Steven sanoo.

Arkkitehdin nimeä ei ole vielä paljastettu. Myöskään havainnekuvia hotellirakennelmasta ei ole julkistettu.

Restaurointiin velvoittaa jo se, että rakennus kuuluu Yhdysvaltojen historiallisten muistomerkkien ja paikkojen luetteloihin ja on tiukasti suojeltu.

TWA-terminaali on James Stevenin lempilapsi. Hän oli mukana projektissa, kun rakennuksessa tehtiin laaja kunnostustyö vuosina 2010-2012. Sisätilojen keskeinen osa korjattiin ja julkisivu puhdistettiin. Työhön tarvittiin esimerkiksi miljoonia pienenpieniä tiilenpaloja, joiden valmistaja löytyi vasta Kiinasta.

”Minulle on aina suuri ilo näyttää kiinnostuneille Saarisen uskomatonta rakennelmaa”, Steven sanoo kierrellessämme terminaalissa.

Saarisella useita tunnettuja töitä

Eero Saarinen syntyi 1910 Kirkkonummen Hvitträskissä ja vietti lapsuutensa siellä. Perhe muutti Yhdysvaltoihin, kun Saarinen oli 13-vuotias.

Saarinen valmistui arkkitehdiksi Yalen yliopistosta vuonna 1934 ja työskenteli isänsä Eliel Saarisen tavoin opettajana Cranbrookin taideakatemiassa.

TWA Flight Centerin lisäksi Saarisen tunnettuja töitä ovat esimerkiksi Gateway Arch St. Louisissa, Missourissa, sekä Black Rockiksi kutsuttu televisio- ja radioyhtiö CBS:n pääkonttori New Yorkissa. Myös yhä designliikkeissä myynnissä oleva Tulppaani-tuoli on Saarisen käsialaa vuodelta 1955.

Suomeen Eero Saarinen suunnitteli Svenska Teaternin korjauksen 1934. Tulipalossa vuonna 1922 tuhoutuneen Hvitträskin pohjoissiiven tilalle vuosina 1929-36 rakennettu uudisrakennus on myös Saarisen piirtämä.

Saarinen kuoli vain 51-vuotiaana vuonna 1961 Michiganissa, Yhdysvalloissa, vain vähän ennen TWA Flight Centerin valmistumista.

Matkustamisen kiihkeyttä ja tulevaisuuden visioita

Eero Saarisen haave oli luoda terminaalista paikka, jossa matkustamisen kiihkeys kiteytyy. Tilan piti ilmentää liikettä ja siirtymistä paikasta toiseen.

Sisääntuloaula futuristisine näyttötauluineen on kuin 1960-luvun alun Jetsons-piirrossarjan maailmasta. Hanna-Barbera -tuotantoyhtiön animaatiosarja kertoi avaruusperheestä kuvitteellisessa Orbit Cityssä vuonna 2062.

Käytävillä, jotka veivät aikoinaan lentokoneiden lähtöporteille, TWA:n värit ovat jäljellä syvänpunaisissa kokolattiamatoissa ja hohtavan valkoisissa seinissä. Vastaan tuleva exit-kyltti herättää mielikuvia matkasta taivaaseen. Duty Free -tiskin kaapeissa Chanel- ja Marlboro Country -valomainokset hehkuvat 1960-luvun henkeä.

Valokuvaaja Ezra Stollerin 1960-luvulla rakennuksesta taltioimia näkymiä on sisääntuloaulan seinillä. Monet voisi kuvata tänään samanlaisina. Vain popliinitakkimiehet sekä kapeahameiset ja suikkapäiset lentokenttävirkailijat puuttuisivat kuvasta.